Voor het nieuwste onderzoek Geven in Nederland 2022 is het Centrum voor Filantropische Studies van de VU Amsterdam op zoek naar gesprekspartners die hun ervaring met online werven willen delen. Zij zijn specifiek op zoek naar mensen die een crowdfundingproject (donation- of reward-based), online collecte of actieplatform hebben gestart. Via interviews wil het onderzoeksteam voornamelijk de ervaring met online werven in kaart brengen. Wat zijn de motieven, struikelblokken en het toekomstperspectief? Hoe zit het met relatiemanagement? Het hoeft trouwens geen succesvol project te zijn. 

Verwacht wordt dat de interviews in maart 2022 afgenomen kunnen worden (via ZOOM of persoonlijk, afhankelijk van de voorkeur van de interview).

Kan jij helpen? Of wil je meer informatie, neem dan contact op met Claire van Teunenbroek via: p.s.c.van.teunenbroek@vu.nl.

Kortom: Wat is de ervaring van goede doelen of privé personen die gebruik hebben gemaakt van crowdfunding? Welke barrières spelen een rol bij online werven en geven? Bij crowdfunding verloopt de meeste communicatie online, waarbij de ontvangende partij voornamelijk aan het zenden is: makers/initiatiefnemers geven updates via sociale media. Sociale media kunnen ook een laagdrempelige manier zijn om in contact te komen met een doelgroep. Hoe zit het met het opbouwen en onderhouden van relaties, welke mogelijkheden biedt crowdfunding? Het gaat hier om verkennend onderzoek om inzicht te krijgen in de ervaring rondom online werven.