Algemeen, lidmaatschap en gebruik van Mijn Partin
Mijn Partin is een online portal waar leden toegang hebben tot diverse hulpmiddelen zoals toolkits en de module jaarrekening. Daarnaast is het de plek waar je voor je organisatie de profielpagina kunt wijzigen. Ook vind je er de contributiefactuur mits je een automatische incasso hebt afgegeven.
Je kunt lid worden van Partin als je een ANBI-geregistreerde vereniging of stichting bent die zich richt op een rechtvaardige wereld zonder armoede. Heb je nog geen ANBI-status? Dan kun je vriend worden van Partin. Ook particulieren kunnen vriend worden.
Op de pagina www.partin.nl/inloggen kun je op de link ik ben mijn wachtwoord vergeten klikken. Het systeem stuurt dan automatisch een mail om je wachtwoord aan te passen.
Partin is de Nederlandse brancheorganisatie voor kleine goede doelen die werken aan een rechtvaardige wereld zonder armoede. Partin ondersteunt deze organisaties door Samenwerking & Kennisdeling, Nelangenbehartiging & Lobby, Kwaliteitsverbetering & Support en Communicatie & Zichtbaarheid. Een overzicht van de leden vindt u op https://partin.nl/organisatie/. De namen van de bestuurs- en teamleden vindt u op https://partin.nl/overzicht-partin/over-partin/
Als u inlogt op Mijn Partin kunt u in de linkerkolom de gegevens van uw organisatie wijzigen.
Mocht u de gegevens voor de ontvangst van de nieuwsbrief aan willen passen, klik dan onderin de nieuwsbrief op Voorkeuren bijwerken.
Op https://partin.nl/overzicht-voor-leden/voordeel-voor-leden/ hebben wij de toegevoegde waarde van het lidmaatschap voor jullie op een rijtje gezet.
Partin is begonnen als branchevereniging voor kleine goede doelen in internationale samenwerking. Onze activiteiten rondom met name Support & Kwaliteitsverbetering en Belangenbehartiging & Lobby leerden ons dat er een bredere behoefte bestaat voor kleine goede doelen om zich te verenigen. Daarop heeft Partin besloten ook open te staan voor organisaties die vanuit andere sectoren de wereld een beetje mooier proberen te maken; deze organisaties noemen wij Vrienden.
- Partin: oude incasso verwijderen
- Partin: status betaalmodule terugzetten naar heeft nog niet betaald
- Lid: inloggen en iDeal-betaling doen met juiste bankrekening. Daarmee wordt automatisch toestemming gegeven voor de nieuwe incasso en wordt een nieuw lid gecreëerd
- Partin: koppelen van bestaande gegevens aan de nieuwe incasso.
- Partin: indien de contributie twee keer is afgeschreven voor het lopende contributiejaar, voor één keer het geld terugstorten
Stuur uiterlijk 30 november een mailtje naar secretariaat@partin.nl met uw opzeggingsverzoek, dan maken wij dat per 1 januari van het daaropvolgende jaar in orde.
Samenwerken en kennis delen
Partin organiseert landendagen, themabijeenkomsten, webinars en de jaarlijkse Partindag. Daarnaast houdt Partin zich bezig met belangenbehartiging, lobbywerk, en het bieden van advies en ondersteuning aan kleine goede doelen.
Deelname aan de Partindag kan door je in te schrijven via het inschrijfformulier op de Partin-website. Circa zes weken voor het evenement plaatst Partin een speciale pagina gewijd aan het evenement online met daarop een overzicht van het programma en de mogelijkheid om je aan te melden. De Partindag biedt mogelijkheden voor netwerken en deelname aan workshops en sessies.
Van ieder webinar wordt een kort verslag gemaakt; deze verslagen zijn terug te lezen op https://partin.nl/nieuws/
Terugkijken van het webinar kan eigenlijk altijd via het Youtube-kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCfCpSiNVhD5SvL85V57JSeA
Belangenbehartiging en lobby
Partin organiseert landendagen, themabijeenkomsten, webinars en de jaarlijkse Partindag. Daarnaast houdt Partin zich bezig met belangenbehartiging, lobbywerk, en het bieden van advies en ondersteuning aan kleine goede doelen.
Ga hiervoor naar https://www.kleinegoededoelen.nl/avg-voor-kleine-stichtingen/
Naast deze webtekst is ook een AVG-protocol beschikbaar. Leden en vrienden kunnen dit downloaden in Mijn Partin. Anderen kunnen het tegen een geringe bijdrage bestellen.
Alle informatie om de ANBI-status aan te vragen is te vinden in de toolkits: https://www.kleinegoededoelen.nl/kgd-toolkit-anbi/.
Mocht je twijfel hebben over de statuten, stuur dan de conceptversie naar secretariaat@partin.nl. Dan doen wij een snelle controle of de statutaire doelstelling een prbleem op kan leveren.
Sinds 1 juli 2021 geldt de WBTR voor verenigingen en stichtingen. De WBTR (Wet bestuur en toezicht rechtspersonen) vraagt mogelijk om aanpassingen van de statuten, maar dat wil niet zeggen dat iedereen meteen naar de notaris moet. Vaak is een huishoudelijk reglement voldoende.
Twee tips
Ook zonder aanpassing van de statuten, moeten stichtingen aan deze wet voldoen. Volgens de toelichting op de wet zou het aanpassen van de statuten binnen vijf jaar verplicht moeten zijn. Dat is natuurlijk een kostbaar bezoek aan de notaris. Geen wonder dat veel juristen daarvoor pleitten. Maar gelukkig hoeft dat dus nog niet op stel en sprong. Is aanpassing van jullie statuten om een andere reden nodig, dan moeten de wijzingen volgens de WBTR verplicht meegenomen worden. Tot die tijd 2 dingen die het bestuur kan en/of moet doen. Zet het dus op je bestuursvergaderingsagenda.
- Pak je statuten en plak er een geeltje op met de tekst “ontstentenis en beletregeling toevoegen”. Mocht je dan ooit naar de notaris gaan om je statuten te wijzigen, dan kom je het geeltje weer tegen en kun je het aanpassen.
- Maak een ‘Huishoudelijk reglement’ en plaats dat op je website. Naast andere huishoudelijke afspraken (die per organisatie kunnen verschillen) neem de volgende twee WBTR-gerelateerde artikelen op:
– Ontstentenis en belet-gerelateerd artikel
Volgens de statuten (artikel X) hebben bestuursleden allemaal een gelijke stem. Als de stemmen staken geeft de stem van de voorzitter de doorslag. Indien door omstandigheden slechts twee bestuursleden aanwezig zijn in de vergadering gaat dit artikel niet op; beide bestuursleden moet het dan eens worden. Indien door omstandigheden slechts 1 bestuurslid aanwezig is, dan kunnen er geen besluiten worden genomen.
Indien door omstandigheden een persoon van buiten het bestuur taken van het bestuur overneemt, dan dient deze persoon te worden beschouwd als bestuurslid.
– Financieel goed bestuur
De penningmeester is bevoegd tot het doen van betalingen namens de stichting. Bij bedragen boven een bepaalde hoogte zal de penningmeester de betaling uitvoeren in bijzijn (on- of offline) van een tweede bestuurslid. Het bestuur spreekt jaarlijks tijdens de eerste vergadering van het jaar de hoogte van deze grens af.
Het bestuur zal de penningmeester op onregelmatige basis vragen informatie over de financiën te delen.
[Tekstueel veranderen is mogelijk als de strekking gelijk blijft.]
Ook is het verstandig om jaarlijks de inhoud van de statuten eens goed door te nemen om te kijken of die niet om een andere reden dan de WBTR aanpassing verdienen.
Een handtekening legaliseren kan bij een notaris, advocaat of accountant, maar dat is relatief duur. Ons advies: ga naar de gemeente, die verklaring telt ook en is veruit het goedkoopst. Zie bijvoorbeeld https://www.
Kwaliteitsverbetering en support
Partin organiseert landendagen, themabijeenkomsten, webinars en de jaarlijkse Partindag. Daarnaast houdt Partin zich bezig met belangenbehartiging, lobbywerk, en het bieden van advies en ondersteuning aan kleine goede doelen.
Als je een project uit wilt voeren en daarvoor de fondsen hebt of gaat werven, neem dan contact op met Stichting Musole (https://musole.nl). Zij bieden een structuur (met ANBI-status) voor het uitvoeren van kleine hulpprojecten in ontwikkelingslanden, vooral in zuidelijk Afrika. Je werkt dan eerst samen met Musole jouw plan uit. Vervolgens organiseer je de fondsenwerving en de uitvoering van de activiteiten ter plaatse. Stichting Musole zorgt dat het door jouw geworvengeld rechtstreeks aan de lokale uitvoerders wordt overgemaakt. Ondersteund door de initiatiefnemers leggen zij jaarlijks verantwoording af aan het bestuur van Musole om de kwaliteit van jouw idee te borgen.
Partin is geen subsidieverstrekker, maar een belangenbehartiger die haar leden helpt bij kwaliteitsverbetering, kennisdeling en samenwerking.
Voor ruim 400 organisaties organiseren wij netwerkevenementen om elkaar te ontmoeten en van elkaar te leren, wij lobbyen richting de Nederlandse politiek, zodat administratieve rompslomp voor kleine goede doelen niet uit de pan rijzen en proberen het Nederlandse publiek en grote donoren te interesseren in het mooie werk van particuliere initiatieven.
Stuur een mail naar secretariaat@partin.nl en wij brengen jullie in contact met de juiste persoon bij StoneX.
Je kunt op crowdfundingplatform PIFworld een actie starten. Wil je weten hoe je een crowdfundingactie goed opzet, kijk dan ons webinar terug op https://youtu.be/xfxoDuYrLec en lees alles over crowdfunden via artikel https://partin.nl/terugkijken-pak-je-kansen-met-crowdfunding/ en toolkit https://www.kleinegoededoelen.nl/crowdfunding/
Op PIFWorld vind je onder de helpknop de meest voorkomende vragen: https://pifworld.zendesk.com/hc/nl
Communicatie en zichtbaarheid
Partin organiseert landendagen, themabijeenkomsten, webinars en de jaarlijkse Partindag. Daarnaast houdt Partin zich bezig met belangenbehartiging, lobbywerk, en het bieden van advies en ondersteuning aan kleine goede doelen.
Van ieder webinar wordt een kort verslag gemaakt; deze verslagen zijn terug te lezen op https://partin.nl/nieuws/
Terugkijken van het webinar kan eigenlijk altijd via het Youtube-kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCfCpSiNVhD5SvL85V57JSeA