In deze blog gaat Yvonne van Driel (Partin) terug naar the seventies en haalt herinneringen op over oude metalen collectebussen. En ze vertelt terloops wat die geleerde lessen van doen hebben met crowdfunding. Komt dat even mooi uit. Volgende week woensdag organiseren we namelijk het webinar Kansen met crowdfunding voor goede doelen.

Daar stond ik dan met zo’n zware metalen collectebus. Ik was een jaar of 8 en stond samen met mijn vader bij de kerk om te collecteren voor de Vastenactie. Als de bus nog leeg was, rinkelde het toch. Dat kwam door metalen ringen. Deze ringen belemmerden om het geld eruit te vissen. En het gerinkel beïnvloedde het geefgedrag. Want mensen geven sneller als ze denken dat anderen dat ook doen. Dat fascineerde me.

Mijn vader begroette iedereen vriendelijk en maakte een praatje. En dat zorgde voor vele munten in de bus. Het verhaal deed er dus toe. Evenals je warme contacten koesteren. En dank je wel zeggen. Bovendien was het vastentijd. Voor veel religies is dat de tijd om iets voor een ander te doen. En hoewel in die tijd – begin jaren zeventig van de vorige eeuw – de rooms-katholieke kerken leegliepen, waren er in de vastentijd nog volop kerkgangers. Massa is kassa noemen ze dat tegenwoordig. En omdat de actie was aangekondigd in het lokale weekblaadje, wisten velen ervan. We stonden bij de ingang, wat het geven makkelijk maakte. En er was zoiets als groepsdruk. Je geeft omdat een ander het ziet. Ik observeerde en leerde.

Jaren later tijdens een training in fondsenwerving werd naar mijn ervaringen met fondsenwerving gevraagd. Mijn eerste gedachte was meteen dat ik geen ervaring met direct fondsenwerven had. Met collecteren of direct geld vragen. Tot ik de rinkelde collectebus herinnerde. En wat ik die dag bij de kerk allemaal geleerd had.

Collectebussen zie ik steeds minder. In mijn stadje organiseren ze een zogenaamde Goede Doelen Week. Straks komen ze de envelop weer ophalen. Ik doneer vaker online. Soms direct, soms via een doneerplatform. Dat is een vorm van crowdfunding. Ook daar dacht ik niks van te weten. En toen herinnerde ik de rinkelende collectebus weer.

Feitelijk is crowdfunding als een digitale collectebus. Natuurlijk kan ik niet ontkennen dat online net even anders is dan met een collectebus aan de kerk staan. Maar ook dat is te leren. En de succesfactoren zijn hetzelfde. Laten we – in deze tijden van online – daarvan gebruikmaken.

Op 20 april laten Gonneke Campen (Partin/ De Waarmakerij) en Kirsten Giethoorn (Friendship Foundation/ Partin) jullie zien hoe eenvoudig crowdfunding kan zijn. De beginselen van werving kennen jullie al. Zij zullen met voorbeelden vertellen hoe crowdfundingsplatforms werken en hoe je daar het beste gebruik van kunt maken. Meld je aan via zoom.us/webinar/crowdfunding