Sinds 1 juli 2021 gelden er nieuwe wettelijke regels voor telemarketing. Misschien raakt het kleine goede doelen minder omdat PI’s vaak geen telefonisch wervingscampagnes voeren. Toch hebben ook zij – jullie dus – soms telefonisch contact met (nog-niet) donateurs of vrijwilligers. Wanneer mag je nu bellen en wanneer niet?

Was er voor 1 juli een opt-out systeem, georganiseerd rondom het Bel-Me-Niet-Register. Nu is er een opt-in systeem. Opt-in betekent telemarketing op basis van toestemming. Ook goede doelen mogen alleen mensen bellen die daarmee vooraf hebben ingestemd. Of wanneer er sprake is van een klantrelatie.

Als bedrijf of goed doel moet je kunnen aantonen dat degene die gebeld wordt:

  • daar vooraf mee heeft ingestemd, of;
  • bij jouw organisatie voor hetzelfde soort product of dienst ‘klant’ is of recent is geweest. De organisatie mag maximaal nog drie jaar bellen met een voormalige ‘klant’.

Dan is er sprake van een klantrelatie. Voor goede doelen geldt er een verruiming van dat begrip ‘klantrelatie’. Een klantrelatie is aanwezig als:

  • er contactgegevens verkregen zijn in het kader van een schenking of donatie;
  • iemand vrijwilligerswerk voor de organisatie heeft verricht; of
  • iemand een manifestatie van de organisatie heeft bijgewoond.

Dit betekent bijvoorbeeld dat je een (voormalig) donateur kunt bellen over een donatie. Of een oud- vrijwilliger over verdere samenwerking. Wel moet op dat moment een duidelijke en expliciete afmeldmogelijkheid geboden worden (opt-out). Dus vraag in ieder telefoongesprek met een wervend karakter of je in de toekomst mag blijven bellen. Zeggen ze nee? Dan mag je niet meer bellen. Dit heet het recht van verzet.

De ACM houdt toezicht op de naleving van deze regels en kan boetes opleggen. In een persbericht gaven zij aan strenger te gaan handhaven.

Bron: Telecommunicatiewet
Foto: Berkeley Communications | Unsplash