We noemen ze vaak gekscherend de ‘lokale sufferdjes’. De huis-aan-huisbladen. Er staat nauwelijks echt nieuws in en in dit digitale tijdperk lijkt de papieren krant sowieso op z’n retour. Toch hebben de huis-aan-huisbladen een hoog bereik. Dat is de uitkomst van het onderzoek ‘De staat van de lokale nieuws- en informatievoorziening 2022’. Jullie verhaal delen in deze toch-niet-zo-suffe-blaadjes is zo gek nog niet. Maar persberichten maken is best wel een dingetje. Daarom wat tips.

Nederlanders zijn over het algemeen geïnteresseerd in lokaal nieuws. Hoe geïnteresseerder men is, hoe vaker men de berichtgeving volgt. De drie meest gebruikte informatiebronnen zijn huis-aan-huisbladen, regionale dagbladen en regionale publieke omroepen. Bovendien bereiken de huis-aan-huisbladen ook de minder geïnteresseerde burger in gemeentenieuws. Enkele uitkomsten uit het onderzoek dat het Commissariaat voor de Media liet uitvoeren. Het onderzoek is uitgevoerd onder 10.343 respondenten. Representatief genoeg.

Daar kunnen jullie als kleine goede doelen gebruik van maken. Om jullie acties en evenementen te promoten. Om donateurs of vrijwilligers te betrekken. Om resultaten van jullie acties of projecten te delen. Om iets te vieren!

Dit is hoe je een goed persbericht schrijft

Allereerst moet je bedenken dat journalisten en redacteurs het druk hebben. Ze zullen dus getriggerd moeten worden om jouw bericht te lezen en om over te gaan tot actie: het plaatsen van het artikel in de krant. En dan volgt automatisch tip nummer 1.

  1. Bedenk of het onderwerp nieuwswaarde heeft
    Wat wil je vertellen? Is het onderwerp van jouw persbericht interessant genoeg voor de krant? Hoe belangrijk is de informatie? Wat is de call-to-action? Bedenk ook dat het geen reclame moet zijn, maar nieuws. Je wil informeren. Of iets aankondigen. Iets vertellen.
  2. Zorg dat de titel opvalt
    Een titel weerspiegelt de inhoud van het persbericht. Maar meer nog moet het prikkelen. Fris, kort en een call-to-action werken vaak goed. De eerste vijf woorden van de kop trekken de meeste aandacht. Zorg dat in die woorden al het nieuwswaarde inzit. Stuur je het persbericht naar meerdere media, pas dan kop en intro aan op karakter van de krant.
  3. Maak een duidelijke structuur in je bericht
    Een goede structuur is het halve werk. Met deze standaard opbouw kom je al heel ver:
    Top van het PERSBERICHT met plaats en datum
    Kop met opvallende titel
    Intro of lead, dat is een korte en bondige samenvatting, waarin je al de vijf W’s: wie, wat, waar, waarom en wanneer noemt
    Uitwerking, waarin je de achtergrondinformatie en verdere context beschrijft
    Noot voor de redactie met extra informatie over je stichting zoals website, telefoonnummer etc.
  4. Gebruik de vijf W’s
    Veel mensen lezen alleen kop en eerste alinea. Of soms kort de redacteur het stuk in. Ook dan is het belangrijk om in de eerste alinea alle relevante informatie te benoemen. Dat kan aan de hand van de vijf W’s: wie, wat, waar, waarom, wanneer. De ‘hoe’ kan ook, maar de hoe kan ook in de uitwerking.
  5. Schrijf eenvoudig, beknopt en helder
    Schrijf de behandelde onderwerpen in de intro vervolgens uit. Denk daarbij aan alinea’s en tussenkoppen. Ook hier geldt dat het belangrijkste onderwerp als eerste genoemd moet worden. Gebruik citaten. Dat maakt het levendiger.
    Persberichten langer dan 1 A4’tje worden vaak ingekort. Schrijf zo objectief mogelijk: blijf to-the-point, formuleer helder en houd je aan de feiten. Kort en bondig dus. En probeer dubbele informatie te vermijden.
    Vermijdt hulpwerkwoorden zoals ‘zullen’, ‘worden’ en ‘kunnen’. Maken zinnen onnodig lang. En een bericht in de actieve vorm leest stukken prettiger.
    En laat je tekst door een andere persoon nog eens lezen voordat je het verzend. Een taalfout zit in een klein hoekje. Zoals dit bericht (Taalfout op gloednieuw oorlogsmonument: ‘We hebben er met vier man overheen gekeken’) helaas laat zien. 
Tekst/beeld: Yvonne van Driel