Je bent op projectbezoek. Je geniet van het land. Je spreekt interessante mensen en je ziet dat het project goed loopt. Of juist nog wat extra steun of advies nodig heeft. Al deze indrukken, verhalen en avonturen wil je natuurlijk met je donateurs delen. Door dagelijks te bloggen kun je heel snel en direct je achterban op de hoogte houden. Maar hoe maak je blogs? 4de Pijlerorganisatie Een Hart voor Sifoe doet het al jaren. ‘Je merkt dat die blog de betrokkenheid bij onze achterban echt verhoogt.’

Tekst: Yvonne van Driel | Partin | 16 juni 2023

11.11.11/4de Pijler sprak met Lieve. Zij is betrokken bij Een Hart voor Sifoe en gaat elk jaar in de voorjaarsvakantie naar Gambia. Samen met de andere vrijwilligers maken ze dan elke dag een blog. Dat doen ze al 6 jaar en ze zien het aantal lezers en betrokkenen groeien. Ze geeft tips voor beginnende bloggers. Ik heb deze geleerde lessen aangevuld.

Wat is een blog?
Een blog is een informatief of inspirerend artikel dat online staat en regelmatig verschijnt. Dat kan ook periodiek, bijvoorbeeld als je op vakantie of projectbezoek bent. Er zijn persoonlijke en meer zakelijke blogs. Maar een blog heeft altijd een persoonlijke tintje en is vaak informeel geschreven. Lezers kunnen er op reageren. Maar het belangrijkste is dat het online staat. Anders is het gewoon een artikel of column.

Er zijn legio pagina’s waar je (vaak gratis) je blog kan plaatsen. Voorbeelden zijn Tumblr, WordPress en Blogger. Je kunt daaraan soms een domeinnaam hangen. Natuurlijk kan de blog ook op jullie eigen website. Zijn het korte blogs dan kun je ook overwegen het direct op Facebook, LinkedIn of Instagram te plaatsen.

Als blogger aan de slag
Een goede blog die gelezen wordt rendeert. En veel lezers zorgt voor een actieve achterban die donaties kunnen opleveren.

  • Steek er tijd en energie in
    Plan dagelijks een moment in om tekst te maken en foto’s uit te zoeken. Maar ben de hele dag bewust van het blog dat je gaat maken. Of eigenlijk: wees er de hele dag mee bezig. Zeker met foto’s nemen.
  • Kondig de blogs aan
    Het bloggen begint al eerder. Want mensen moeten weten dat je op projectbezoek gaat. En dat er weer mooie blogs aan komen. Maak ze al warm voor wat komen gaat. En nieuwsgierig. Leg uit dat de blogs laten zien wat er met de donaties gedaan wordt. En vertel waar ze de blogs kunnen vinden en wanneer deze online verschijnen.
  • Let op de inhoud
    Laat in de blog zien waaraan mensen in België en Nederland hebben bijgedragen en welke uitdagingen er nog zijn. Illustreer dat met foto’s. Beschrijf een anekdote, een gesprek of wat je die dag opviel. Dat hoeft dus niet altijd met het project van doen te hebben. Het kan ook zijn hoe je je voelde tijdens een busrit. Ik zeg maar wat. Maar zorg dat de toon positief is.
  • Schrijf vooral zoals je praat
    Vermijd formeel taalgebruik. Humor doet het ook altijd goed. Doe dat wel met mate. Maak de blog ook niet te lang. Dan haken mensen sneller af. Verzin bij elk blog een pakkende titel, maak uitnodigende tussenkoppen en deel slimme (interne) links. Vergeet ook niet de call to action. Zodat mensen altijd kunnen reageren of donateur kunnen worden.
  • Bedenk goede zoekwoorden
    Over SEO is ook wat te zeggen. SEO staat voor zoekmachineoptimalisatie. In goed Nederlands dan. Goede zoekwoorden trekken mogelijk andere lezers aan. Lezers die bijvoorbeeld geïnteresseerd zijn in het land waar je werkt. En dus googelen op het land. Kan ook op thema zijn. Mogelijk heb je er dan weer war volgers bij. Mogelijk dragen die ooit bij aan je projecten.
    Goede zoekwoorden zijn altijd belangrijk, maar essentieel als je blogt via een speciale pagina of blogsite.
  • Maak toepasselijke foto’s
    Lieve zegt daarover: ‘We zijn eigenlijk de hele dag bezig om voldoende goede foto’s te hebben.’ Maak foto’s die bij de blog passen. Vaak zijn de kiekjes ook van datgene wat je opviel. Komt dus goed uit.
    En daar mag jezelf als blogger best op afgebeeld zijn. Dat spreekt de achterban vaak aan. Ga je met een groep, zorg dan dat iedereen eens op de foto staat. Wissel wel af. Dus vooral niet foto’s waar jij telkens op staat. Ben ook bewust van ‘stereotype’ beelden. Vermijd die. En vraag toestemming voordat je mensen fotografeert. Voor meer tips over fotograferen kan deze Engelse handleiding uit 2012 nuttig zijn.
    Een video of geluidsopname van een gesprek of een boodschap kan de blog ook levendiger maken.
  • Plaats het blog bij voorkeur op hetzelfde tijdstip
    Het vinden van het blog komt vooral door de aandacht op sociale media die jullie besteden aan de blog. En, net als Een Hart voor Sifoe, kan het handig zijn om de achterban dagelijks een mail te sturen. Met verwijzing naar het blog. Dat zijn bijvoorbeeld degene die ook je nieuwsbrief ontvangen. Of vraag via sociale media wie de dagelijkse update wil ontvangen en stuur die dan op.
    Als de internetcapaciteit in het projectland laag is, zoek iemand thuis die elke dag de tekst en foto’s online kan zetten.
  • Gebruik sociale media
    Omdat een blog online gaat, is sociale media meer dan belangrijk. Je kunt de verwijzing naar de blog op de kanalen van je organisatie plaatsen. Toch is het posten van dat bericht op je eigen kanaal vaak effectiever. Dan bereik je al jouw vrienden en volgers. Vraag bijvoorbeeld ook eens aan je vrienden of het blog willen delen met hun vrienden en kennissen.
  • Heb plezier
    Een goed blog maakt de lezer nieuwsgierig naar het volgende blog. En dat geldt eigenlijk ook voor de maker. Die moet er zelf ook blij van worden. En er zin in hebben. Natuurlijk helpen positieve reacties daarbij. Evalueer je blogs, verbeter waar nodig, maar vooral: have fun.

Lees het gehele interview met Lieve hier.