Tijdens de jaarlijkse Gambiadag, op 14 september 2024 en georganiseerd door VSG, gaf Sabrina Cuijten een workshop over pitchen. Aanleiding was dat zij met haar stichting Empowering Girls Gambia eerder dit jaar een Vrijwilligersprijs won. Daarvoor had ze binnen 1 minuut gepitcht wat haar drijfveren waren. En die pitch was als een vlog ingezonden. Dat haar verhaal indruk op de jury maakte, was genoeg aanleiding om haar te vragen haar ervaringen te delen. Yvonne van Driel was erbij en maakte deze samenvatting. Handig nu je weer een vlog kunt indienen voor de Vrijwilligersprijzen.
Wat is een pitch?
Een pitch is een korte presentatie waarin je in een paar minuten vertelt over jezelf, je dienst of product. Een pitch duurt maximaal 3 minuten. In deze tijd geef je antwoord op vragen als: ‘wie ben jij’, ‘wat doe je’ en ‘waarom moet een investeerder of opdrachtgever voor jou kiezen?’ Het is dus een korte samenvatting wat jij als stichting of innovator te bieden hebt.
Het doel van je pitch is om opdrachtgevers, of investeerders te overtuigen van jouw kwaliteiten en jouw idee. Je wil dat ze laaiend enthousiast worden van jouw verhaal.
Waar moet ik aan denken als ik wil pitchen?
- Onderzoek van tevoren wat doel is van de pitch. Weet ook wie je voor je hebt. En hoeveel tijd je precies hebt.
- Soms zijn het maar 1 of 2 minuten voor je verhaal.
- Bedenk dat je niet altijd dezelfde pitch over al en tegen iedereen kunt gebruiken. Elke pitch moet passen bij je doelgroep.
- Heb je kernboodschap duidelijk. Daarvoor kun je bijvoorbeeld een mindmap maken. Heel handig.
In de workshop gingen we zelf aan de slag met een mindmap. Mindmapping is een manier om op een visuele en gestructureerde manier ideeën en gedachtes te ordenen. Na die oefening formuleerden we de boodschap die we wilden overdragen.
Hoe pak ik de pitch aan?
- Begin met een pakkende opening die de aandacht trekt én relevant is voor de kernboodschap.
- Omschrijf het probleem dat jij of je stichting oplost op een herkenbare, voelbare en overtuigende manier.
- Kom dan met jouw dee hoe je het wilt aanpakken. Oftewel benoem het probleem én de mogelijke oplossing.
- Bewijs dat je oplossing kan werken. Met cijfers worden mensen echt overtuigd om jouw boodschap te ondersteunen.
- Sluit af met je kernboodschap. Herhaal den stel eventueel een vraag. Betrek de ander. Samen het probleem oplossen.
Hoe geef ik inhoud aan mijn verhaal?
- Begin je verhaal met ’toen.’ Of iets kleurrijkers. Maar plaats het wel in een context.
- Vertel wat er aan de hand was. Zorg ervoor dat je de emotie benoemt die speelde. Was je vrolijk, verdrietig, boos, nieuwsgierig of verbaasde je je of schrok je? Of had je plezier en genoot je?
- Vertel wat er toen gebeurde. Is er een probleem opgelost? Hoe is het opgelost? Of is de situatie veranderd? Hoe is het veranderd?
- Zoom in op het resultaat. Wat is nu de stand van zaken?
Waar moet ik nog meer op letten?
- Vertel je verhaal met passie.
- Gebruik beeld in plaats van tekst.
- Eindig met een duidelijke vraag.
- Oefen je pitch.
- Bedenk welke vragen er kunnen komen.
Wil je je verder verdiepen of meer weten over de Vrijwilligersprijzen?
Voor meer tips, lees ook Blaas ons weg! Zo pitch je overtuigend. En ook deze uitleg van Het Klokhuis geweft duidelijke inzichten in wat een goede pitch is: Hoe moet je pitchen? | Doe het zelf.
Bekijk hier de pitch die Sabrina maakte voor de Vrijwilligersprijs 2024.Â
Meer weten over de National Vrijwilligersprijzen, lees Nationale Vrijwilligersprijzen 2024-2025: Vertel hoe jouw organisatie verbindt. Of bekijk de video met uitleg over hoe en wat pitchen: Hoe maak je je aanmeldvlog voor de Nationale Vrijwilligersprijzen 2025?