GivingTuesday wordt populairder in Nederland. Op 1 december 2020 was de tweede editie van #GivingTuesday en volgens DirectResearch steeg de bekendheid van 7% naar 20%. Waren het vorig jaar vooral kleine goede doelen die meededen, zoals veel Partinleden, dit jaar haakten ook grotere goede doelen aan. Dit zeggen Jordan van Bergen en Theo Hesen op fondsenwerving.nl.

Er werd in Nederland zo’n € 300.000 in Nederland door de deelnemers opgehaald. En dat is natuurlijk maar een topje. Want GivingTuesday is veel meer dan alleen doneren. GivingTuesday draait om het helpen van andere mensen. Vrijwilligerswerk, goederen inzamelen, petities organiseren, alles telt mee. Wereldwijd rapporteert GivingTuesday een bedrag van 2,47 miljard dollar aan donaties op 1 december.

Bekendheid en waardering groeien
In Nederland heeft DirectResearch voor de tweede keer onderzoek gedaan naar de bekendheid en waardering van GivingTuesday. Die bekendheid is dit jaar fors gestegen van zeven naar twintig procent. Steeds meer mensen vinden ook dat GivingTuesday een goede actie is, in de leeftijdgroep achttien tot veertig jaar is dat nu zelfs 57 procent. Ook steeds meer 65-plussers vinden dat de actiedag een toegevoegde waarde heeft (verschuiving van elf naar 26 procent). Allemaal niet gehinderd door het feit dat 72 procent vindt dat het een uit Amerika overgewaaide hype is. En als klap op de vuurpijl verwacht 22 procent van de Nederlanders volgend jaar mee te gaan doen met GivingTuesday (was vijftien procent). Onder dertigers is het zelfs gestegen naar 36 procent, en een op de vijf zestigers wil komend jaar ook meedoen.

Waar GivingTuesday vorig jaar als ‘nieuwkomer’ veel aandacht in de pers kreeg, heeft vooral de socialmediacampagne dit jaar voor die groei gezorgd. Via LinkedIn, Instagram en Facebook zijn miljoenen mensen bereikt en dat is in de onderzoeksresultaten dan ook terug te zien.

Deelnemers: groot en klein
Het aantal deelnemers dat zich geregistreerd heeft op de GivingTuesday-wereldkaart is ondanks de coronacrisis ongeveer hetzelfde als vorig jaar. Heel verrassend is dat uit het onderzoek van DirectResearch blijkt dat een op de acht Nederlanders vindt dat ze aan GivingTuesday meegedaan hebben, vooral door tijd te besteden voor anderen (46 procent) of door het doneren van goederen (43 procent). Waar Amerikanen graag laten zien dat ze goed doen, blijven Nederlanders dat blijkbaar toch in groten getale in stilte doen.

Vorig jaar waren het vooral kleinere goede doelen die meededen. Plaatselijke organisaties maar ook bijvoorbeeld de leden van GivingTuesday-partner Partin deden vaak mee. Dit jaar zagen we ook de eerste grote goede doelen zoals Cordaid en Unicef inhaken op GivingTuesday. Ook deden meer bedrijven mee.

Wereldwijd
In 2012 in New York begonnen als een spontane tegenbeweging tegen Black Friday is het daar razendsnel gegroeid. En niet alleen daar. Dit jaar zijn er in 75 landen GivingTuesdaycampagnes gevoerd. En vooral niet alleen in ‘rijke’ landen; ook in landen als Puerto Rico, Liberia en Libanon. Landen waar mensen in alle armoede elkaar dus ook helpen.

In 2021 is GivingTuesday op 30 november.

Bron: Vakblad fondsenwerving