‘We bereiden ons momenteel voor op het 4e seizoen van het programma “Dit is Holland” op RTL4. Binnenkort zal deze aflevering worden opgenomen. Aan de hand van de laatste vergadering zijn we aan het overwegen om jullie in de aflevering positief te belichten en jullie missie/ boodschap te delen naar de kijkers.’ Zendtijd op tv om jouw project toe te lichten. Dat klinkt te mooi om waar te zijn. En dat is het ook. Een beetje googelen leert ons dat het een verkapte vorm van reclame is. En dat is nooit gratis, zoals ze willen doen voorkomen in de mail. Voor 2 of 3 minuten zendtijd betaal je tussen de €2950 tot €4100. En dan hebben we het nog niet over tijdstip van uitzending en kijkcijfers. Ons advies: Ga er niet op in.

Een Partinlid* ontving deze week zo’n mail. En we gaan ervan uit dat meer leden een dergelijk schrijven ontvingen of zullen ontvangen. Want, zo schrijft de programmamaker in de e-mail, het is positief dat de stichting in het bezit is van de ANBI-status. De voorzitter zag het aanbod en herinnerde zich de nare en voor de stichting kostbare ervaring met een dergelijke aanbieding enkele jaren geleden. Daarom wimpelde ze het verzoek van de programmamaker voor een kennismakingsgesprek resoluut maar vriendelijk af.

En dat is maar goed ook.

Want zo leert ons de reportage van Radar eerder dit jaar: een zogenaamd kennismakingsgesprek staat bol van de verkooptrucjes. Eerst paaien en dan verkopen. En natuurlijk moet er direct beslist worden. Dat je een programmamaker aan de lijn zou krijgen, kan ook schijn zijn. Het bedrijf achter dit tv format, The Dutch Media Group (voorheen Z-Works) noemt haar ‘verkopers’ liever programmamaker of journalisten. Misleidend.

En dan is er nog de Telemarketingswet. En de AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming). Mag een stichting op deze manier benaderd worden?

Allereerst vallen 2 dingen op. De e-mail begint met ‘beste’ echter zonder persoonlijke aanhef. Ook wordt nergens de stichting bij naam genoemd. Bovendien is de e-mail geadresseerd aan de afzender. Hij stuurt zichzelf dus een mail en maakt gebruik van blind carbon copy (bcc). Met de bcc-functie kan een e-mail naar een groep mensen gestuurd worden die elkaars e-mailadres niet mogen of niet hoeven te kennen. Dat neigt naar spam.

Op grond van het spamverbod (artikel 11.7 van de Telecommunicatiewet) mogen géén digitale commerciële, ideële of charitatieve berichten naar rechtspersonen, zoals bedrijven en stichtingen, zonder hun voorafgaande toestemming verstuurd worden. Toestemming is er nooit gegeven. Het kan eigenlijk alleen als de stichting nog in het ‘klantenbestand’ stond door een eerder contact.

The Dutch Media Group (voorheen Z-Works) is namelijk al jaren actief. En ‘verkoopt’ zendtijd ook voor andere programma’s, zoals Zakelijk Nederland, Buitengewoon Nederland, Op de Zaak en Onderweg naar de Regio. Op de site zijn de algemene voorwaarden terug te vinden. Duidelijk wordt daarin dat je klant bent. Niet meer, niet minder.

Alles bij elkaar is dit soort televisie dus gewoon verkapte reclame, waarvoor jij of je stichting zelf betaald.

En dan nog even over tijdstip en kijkcijfers. Dit is Holland wordt om 2 uur zondagmiddag uitgezonden. Ook de (2) herhalingen zijn niet prime time te zien. Het kijkcijfer voor het programma afgelopen zondag was gemiddeld 16.000 kijkers. Dat is in medialand echt weinig.

Of de baten tegen de kosten opwegen, kunnen alleen jullie zeggen. Maar een gewaarschuwd mens telt voor twee. 

 

* Op verzoek van de stichting worden geen namen genoemd. Uiteraard is deze wel bij de redactie bekend. 

Tekst: Redactie Partin (Yvonne van Driel)
Foto: Ajeet Mestry | Unsplash

 

Hebben jullie ook dergelijke ervaringen? Of maken jullie situaties mee, waarbij je denkt: als ik dat geweten had. Deel ze met ons. Stuur een mail naar redactie@partin.nl of secretariaat@partin.nl.

Samen van elkaar leren! Daar gaan we voor.