Werven jullie vaste donateurs door te bellen of door te leuren langs de deuren? Dan is dit bericht voor jullie. Volgens de minister van Economische Zaken en Klimaat, Micky Adriaansens, worden consumenten meestal overvallen met zo’n vraag of aanbod. Dit levert veel klachten op. Zij wil dat consumenten ook bij colportage de tijd krijgen om bewust een keuze te kunnen maken. Een prima voorstel.

Deur- of straatwerving wordt colportage genoemd. Gaat het via de telefoon, dan is het telemarketing. Collecteren is trouwens geen colportage.

Bij telemarketing geldt al dat consumenten pas aan een contract zijn gebonden wanneer de consument ná het gesprek expliciet schriftelijk instemt met de inhoud van het contract. Dat is de zogeheten schriftelijkheidsvereiste. Pas daarna gaat de wettelijke bedenktijd van 14 dagen in. Adriaansens wil vergelijkbare regels invoeren voor aanbiedingen aan de deur of op straat. Dat gaat dan ook gelden voor het werven van vaste donateurs.

Daarnaast wil de minister dat het schriftelijkheidsvereiste bij telemarketing beter wordt toegepast. De aanbieder mag consumenten en donateurs niet laten instemmen met een contract tijdens het gesprek. De consument moet het contract achteraf schriftelijk bevestigen. Zij gaat hier verder over in gesprek met marktpartijen. Dit schrijft de minister in deze kamerbrief.

Opzeggen
Ook schrijft de minister dat online opzeggen net zo eenvoudig moet worden als het aanmelden. Zij wil dat de aanbieder duidelijk(er) maakt hoe de consument zijn abonnement kan beëindigen, bijvoorbeeld via een makkelijk vindbare link op zijn website.

Tekst: Redactie Partin | 29 juni 2023
Foto: Alexander Suhorucov | Pexels