Crowdfunding niet meer weg te denken uit goede doelenland. Maar hoe zet je zo’n campagne goed op? In april gingen Gonneke Campen en Kirsten Giethoorn in het webinar Kansen met crowdfunding voor goede doelen daar al op in. En dat was ook gelijk het startschot voor de training. Vorige week werd de tweede peer-to-peersessie gehouden. Niet iedereen was toegekomen aan het huiswerk, maar dat deerde de leergierigheid en het enthousiasme van de deelnemers niet. Een blik op het voorbereidend werk!

In de eerste sessie in mei werd vooral ingegaan op de opbouw van de campagne. In deze tweede peer-to-peersessie werden de ingevulde factsheets besproken. En werd de verdere voorbereiding uitgewerkt. Ook dit keer werd de sessie gefaciliteerd door Kirsten Giethoorn.

Het begint bij het invullen van het factsheet.

Een eerste keer kost het invullen wat moeite. Het resultaat is echter een goed overzicht dat vooral handig is. En we weten: een goede voorbereiding is het halve werk.

Een eerste stap vóór het invullen, is zonder twijfel met bestuur en partnerorganisatie overleggen wat het doel van de actie is. En verzamel samen met je partnerorganisatie foto’s. Die orden je in een zogenaamde beeldbank. Klaar voor gebruik. Samen met de kreten en slogans.

Het streefbedrag in een dag binnen halen is schier onmogelijk, dus zet de opwarmertjes alvast klaar. Begin 30 dagen voor de grote crowdfundsingsdag. Eerst ga je je warme contacten benaderen. Dan je de mensen daarom heen en later hoop je dat nog onbekenden van je actie horen.

De ’30 dagen’ starten met een charmeoffensief.

Dat kan via nieuwsbrief. En door het direct benaderen van je ambassadeurs. Vertel wie je bent en wat je doet. Zodat kunnen ook zij aan de slag. En geef op je sociale mediakanalen nog eens wat algemene informatie over je project. Kortom weer even het geheugen opfrissen.

De weken daarop richt je je boodschap op bewustzijn. Over urgentie en de impact die het project zal hebben. En hoe we het kunnen oplossen samen. ‘We kunnen het niet zonder jullie, GivingTuesday komt eraan, hou ons in de gaten.’ Zo warm je je publiek nog verder op.

En dan is het de dag. Dan knal je alles erin. Of eruit.

In elk geval maak je er een groot spektakel van. Zorg dat er voldoende en makkelijke doneermogelijkheden zijn. En gebruik sociale media. Dat is de essentie van crowdfunding. Al helemaal met #GivingTuesday.

Door het gebruik van #givingTuesday ben je deel van een groter geheel. Dit jaar op 29 november. Voordeel van GivingTuesday is dat het net voor december geefmaand is en dat het een wereldwijde beweging is. In Nederland promoot het team van GivingTuesday alle sociale media-uitingen met de hashtag #GivingTuesday. Ook wij doen dat zoveel mogelijk.

Niet iedereen had het huiswerk af. Maar leergierig en met veel interesse voor elkaars projecten gingen tips over en weer. Het enthousiasme van de deelnemers straalden van hun gezichten. Met die crowdfundingscampagnes komt het wel goed. Laat GivingTuesday maar komen.

Tekst: Yvonne van Driel | Partin – met dank aan de deelnemende organisaties
Foto: Talking Hands (Oeganda)

Bij meer interesse, wordt deze cyclus van peer-to-peersessies over crowdfunding herhaald. Ook staan er andere thema’s op het programma. Hebben jullie ook een thema, waar jullie meer van willen weten, laat het ons weten. Mogelijk starten we rondom dat onderwerp dan ook een trainingstraject. Waarbij samen leren en van elkaar leren voorop staat.