Uit onderzoek door DirectResearch blijkt dat 51% van de Nederlanders die een donatie overwegen eerder geven wanneer het goede doel een keurmerk heeft. Slechts een klein deel (16%) is van mening dat een keurmerk de keuze van een goed doel niet beïnvloedt. Dat schrijft CBF op haar site.

Wanneer de ondervraagden worden aangespoord om na te denken over wat een keurmerk voor goede doelen in zou moeten houden, geeft 72% van de ondervraagden aan dat een keurmerk over de juiste besteding van het geld moet gaan. Daarnaast zegt 8% van de ruim 400 respondenten dat een keurmerk vooral garanties moet geven over de betrouwbaarheid van een organisatie.

Over het onderzoek
Deelnemers aan het onderzoek zijn Nederlanders van 18 jaar of ouder die wel eens doneren aan een goed doel of hiervoor openstaan in de toekomst. De brutosteekproef is gewogen naar geslacht, leeftijd en opleiding. 419 personen hebben de gehele vragenlijst afgerond. Het onderzoek is uitgevoerd door DirectResearch in november 2019.

Bron: CBF