Vanaf 1 februari voert het CBF een nieuwe huisstijl: het logo voor het CBF en de Erkenning zijn verfrissend veranderd. De website van het CBF is navenant aangepast. Ook wordt alleen de afkorting CBF nog gebruikt, omdat Centraal Bureau Fondsenwerving de lading van het werk van CBF niet meer zou dekken. 

Logo
Ontwikkelingen in de goede doelensector, de Toekomstvisie Erkenningsregeling, interne gesprekken en gesprekken met diverse stakeholders hebben allemaal bijgedragen aan deze herpositionering van het CBF. Het CBF wil als toegankelijke toezichthouder het vertrouwen in het werk van Erkende organisaties bevestigen en vergroten. Naast toetsing en toezicht verzamelt het CBF informatie, deelt data en reflecteert op ontwikkelingen. Daar hoort een grotere bekendheid en een bredere en sterkere positionering van de Erkenning Goed Doel bij, vindt CBF. Het eerste zichtbare resultaat is een compleet nieuwe uitstraling met een herkenbaar logo voor het CBF en de Erkenning.

Naam
De naam CBF blijft maar de omschrijving Centraal Bureau Fondsenwerving wordt geschrapt. Er is gekozen voor de toevoeging ‘Toezicht op goeddoen”. ‘Door fondsenwerving niet meer in onze naam te dragen en als onderschrift te kiezen voor “Toezicht op goeddoen”, verschuiven we de focus van de instroom van geld naar wat er met het geld wordt gedaan. Dat sluit aan bij de maatschappelijke ontwikkeling om meer nadruk op impact te leggen. Zo maken we bovendien mogelijk dat ons werkterrein zich kan verbreden. In ons logo vind je onze taken terug. Het oog staat voor toezicht en inzicht en je kunt ook een check-teken ontdekken als symbool voor “het is goed bevonden”’, zegt Harmienke Kloeze, directeur CBF.

Campagne
Om de bekendheid en het vertrouwen in goeddoen een impuls te geven, start het CBF op 7 februari met de campagne “Achter elk Erkend Goed Doel staat CBF”. Een landelijke campagne die op de NPO-tv-zenders en online-mediakanalen te zien is. In de tv-commercials komt het CBF nieuwe beeldmerk letterlijk tot leven, te midden van beelden uit goede doelensectoren. Alle Erkende Goede Doelen ontvingen op 27 januari een toolkit met het nieuwe Erkenningslogo en communicatiematerialen om aan te kunnen haken bij de commercial. Kijk ook op toezichtgoeddoen.nl

Momenteel zijn er 656 Erkende Goede Doelen in Nederland. Daarvan is ongeveer 10% lid van Partin.

Bron: CBF