Bij de Vereniging Nederlandse Organisaties Vrijwilligerswerk (NOV) regent het klachten over het zogeheten UBO-register. De registratie bij de Kamer van Koophandel is de druppel voor veel maatschappelijke organisaties. Hierdoor staat het animo om degelijke clubs te besturen onder druk. Organisaties klagen zelfs over geblokkeerde rekeningen, na vragen van de bank over de Ultimate Benificial Owner, zoals UBO voluit luidt. Partin kan er over mee praten. Helaas. Erik Boerrrigter sprak daarover met het FD.

Erik Boerrigter slaakt een diepe zucht. De directeur van Partin, de brancheorganisatie voor zo’n vierhonderd kleine goede doelen in internationale samenwerking is nog steeds niet helemaal bekomen van de schrik.

Twee weken geleden kreeg Partin bericht van ING dat de betaalrekening was geblokkeerd. De reden, zegt de club: er was iets mis met de inschrijving in het UBO-register, waarin alle personen die de uiteindelijke eigenaar zijn van een bedrijf, of zeggenschap hebben over een organisatie moeten staan, de UBO.

Grote ongelukken zijn uitgebleven, geeft Boerrigter toe. Maar daar gaat het hem niet om. ‘Het heeft me dagen gekost om het op te lossen. We hebben al die UBO-formulieren drie keer moeten invullen en kregen niet van de bank te horen wat er mis was. Pas na meerdere fysieke bezoeken van onze penningmeester is het opgelost.’

Uit: ‘En toen blokkeerde de bank onze rekening’ | Financieel Dagblad

De deadline voor het registeren van UBO’s was 27 maart. Volgens het ministerie van Financiën had toen meer dan de helft van de bedrijven en instellingen dat nog niet gedaan. En daar kan een boete of taakstraf op komen te staan. Of komt er gedoe met bijvoorbeeld de bank. Zoals bij Partin zelf dus. De bank is immers verplicht van alle klanten te weten wie de uiteindelijke begunstigde is. En daar gaat het wel eens mis.

Tip
Want wat FD niet vermeldde is de oorzaak van het euvel met de bank. Bij een bestuurswissel moet de bank namelijk ook alle wijzigingen van bestuurders doorvoeren. En daar ging het ergens mis. In hun systeem stond niet overal – waar dat moet – de naam van de huidige penningmeester. Terwijl wij het goed hadden doorgegeven. Een klikje te weinig en je kan zomaar in de problemen komen. Dit kon gelukkig gevonden en opgelost worden, maar zoals Erik zegt, kostte het meerdere dagen. Zonde van de tijd.

Onze tip is dan ook: Controleer of de UBO’s die je bij KvK registreerde overeenkomen met die bij de bank bekend zijn. Dat voorkomt in elk geval misverstanden.

Aankaarten
NOV kreeg dus meerdere klachten binnen. Ook wij vroegen aan jullie of er problemen waren ontstaan. Daarop hebben we gelukkig nog weinig respons gehad. Maar laat het weten als er ineens wel gevolgen zijn nadat jullie de UBO’s registreerden. Want alleen samen kunnen we hier iets aan doen. Partin kan dan namens jullie, de problemen aankaarten bij het ministerie van Financiën en bij Kamerleden.

Lees het gehele artikel ook op FIN: Veel klachten over ubo-register

Bron: FD
Foto: Henrikke Due | Unsplash