Fondsenwerving in tijden van corona was het eerste webinar dat Wilde Ganzen in deze ‘online-samenleving’ organiseerde. Het webinar trok 176 deelnemers. Een daarvan was Yvonne van Driel. Ze maakte wat aantekeningen. Haar conclusie is dat juist in deze ongewisse tijden een goede communicatie belangrijk is en blijft.  

Yvonne van Driel

Social media bij social distancing
Na een korte introductie sprak Paul Haars van Wilde Ganzen over social media in tijden van social distancing. Waar social media eerst nog afgedaan werd als het in de weg staan van echt contact, wordt social media door de coronamaatregelen herwaardeerd om met elkaar in contact te staan en te blijven. En dat biedt kansen. Mensen zijn meer online, adverteren wordt goedkoper en mensen zijn zich bewuster van maatschappelijke problemen. Wilde Ganzen merkte dat de mensen ook in deze coronatijden gul gaven aan goede doelen.

Onder de deelnemers van dit webinar wordt vooral de eigen website en Facebook voor fondsenwervende activiteiten ingezet. Van alle deelnemers maakt 85% hier gebruik van. Gevolgd door Whatsapp (44%), LinkedIn (39%), Instagram (26%), crowdfundingsplatform (20%), Twitter en YouTube (beide 13%). Snapchat wordt blijkbaar niet gebruikt.

In Nederland wordt Whatsapp als social media het meest gebruikt. Facebook is vooral een kanaal voor ouderen, terwijl Instagram juist jongeren trekt. Wil je meer jongeren bereiken, bedenk dan hoe je Instagram meeneemt in je campagne. En blijf relevant, stel vragen en bedank. Maar bovenal: kom met een goed verhaal. Dat de kracht van een goed verhaal belangrijk is, liet Gerard Geenen als tweede spreker zien.

Bingo!
Waar Haars een voorbeeld (over Jayme, red.) gekozen had dat misschien wat verder weg stond van POI, sloot het voorbeeld van Kidscare Kenia helemaal aan. Ali Mwaziro gaf vanuit Kenya direct aan dat actie vereist was. Spontaan zette Kidscare in Nederland een campagne op met een actiepagina als startpunt en organiseerde verschillende activiteiten, zoals de bingokaart. En met succes. Binnen 40 dagen was meer dan € 30.000 opgehaald. En niet verwacht: de noodhulpcampagne had niet alleen geld opgeleverd had, maar ook nieuwe donateurs.

Acht tips van Kidscare Kenia voor een succesvolle campagne:

  1. Zorg voor een aansprekend project.
  2. Wees creatief.
  3. Maak het tastbaar.
  4. Maak een mooie actiepagina.
  5. Verstuur een speciale nieuwsbrief.
  6. Noem de verdubbeling van Wilde Ganzen.
  7. Zet betrokken vrijwilligers in.
  8. Zorg goed voor je netwerk.

Crowdfundingscampagne
Als laatste kwam Harmen van Doorn van PIFworld aan het woord. Hij sprak over crowdfunding. Daarbij benadrukte hij dat communicatie op allerlei niveaus belangrijk is. Dus durf te vragen en benut alle beschikbare kanalen, maak het gemakkelijk, zorg voor betrokkenheid, deel passie en bedank, en blijf dat doen. En maak een duidelijk start- en eindpunt. Vaak worden daarnaast sponsoracties ondernomen en evenementen georganiseerd. Deze activiteiten worden weer mondjesmaat en vaak op creatieve wijze weer opgepakt.

Koesteren
Het was wat wennen voor de organisatoren. Zo’n eerste webinar. Dat merkte je, maar stoorde geenszins. Het was een prettig en concreet webinar waaruit POI’s veel profijt kunnen halen. En, na het volgen van tig webinars over allerhande thema’s rondom fondsenwerving, blijft de boodschap: Warme contacten maken het verschil. Koester die! En bedank altijd.

Foto: Kidscare Kenia

De presentatie/opname van het webinar zal op de site van Wilde Ganzen gepubliceerd worden.