‘Teruggeven voelt goed!’ werkt prima voor twintigers. Voor dertigers kun je beter de nadruk leggen op het ‘samen doen’. Dan heb je de meeste kans dat deze jonge mensen geven of in actie komen. Voor beide leeftijdsgroepen is het aanspreken op hun schuldgevoel ook aan te raden: ‘Iets gekocht? Geef dan ook eens iets terug!’ Dit zijn de bevindingen van Bloakes, een onderzoeksinstituut dat in opdracht van #GivingTuesday antwoord gaf op de vraag ‘Hoe zet je twintigers en dertigers aan tot geven?’ De resultaten van dit onderzoek werden gepresenteerd tijdens het webinar met dezelfde titel.

Appeals
Het onderzoek was gericht op de leeftijdsgroepen van 20 tot en met 29 en van 30 tot 40. Onder andere werd een antwoord gezocht op de vraag ‘Wat voor soort appeals moet je gebruiken om mensen aan te zetten om iets goeds te doen voor een ander’. Bloakes hanteert onder andere de volgende appeals: guilt, community en self-oriented appeal. Schuldgevoelens (guilty) behoren tot de categorie negatieve emotionele oproepen die emotionele onbalans creëren en gunstige attitudes en gedragsreacties motiveren. De community appeal valt te omschrijven als goed doen voor een ander en de gemeenschap geeft een gevoel van voldoening. Self-oriented appeal verwijst naar het ego.

Guilt
De resultaten lieten duidelijk zien dat twintigers een andere aanpak vereisen dan dertigers. De twintigers blijken meer geneigd om te helpen wanneer er gebruik wordt gemaakt van een self-oriented appeal, waarbij de nadruk op de gever ligt. ‘Wees een held voor een ander’.

Dertigers daarentegen geven meer als de nadruk in de campagne ligt op de bijdrage voor de gemeenschap (community). Voor beide leeftijdsgroepen geldt dat schuldgevoelens aanzetten tot geven. Kortom: Speel in op het schuldgevoel van consumeren, dit vervelende gevoel wordt opgelost door iets te doen voor een ander.

Sharing
Bovendien kijkt Bloakes naar status en copying behaviour (status- en kopieergedrag). Dat is vooral interessant als je kijkt of je mensen kunt mee laten doen. Dan blijkt inzetten op het kopieergedrag voor beide leeftijdsgroepen goed te werken: stimuleer het delen van hun acties en geefgedrag. Daar zijn sociale mediakanalen uitstekende middelen voor. Dit geldt niet alleen voor campagnes rondom #GivingTuesday, maar ook voor andere fundraisingsacties.

#GivingTuesday
Sinds 2019 is #GivingTuesday in Nederland actief. Deze dag wordt gevierd op de eerste dinsdag na Black Friday en Cyber Monday. Waar op Black Friday en Cyber Monday veel kortingen worden aangeboden en mensen iets voor zichzelf kopen, staat #GivingTuesday bekend om juist iets te geven in plaats van te nemen. Dit jaar valt #GivingTuesday op dinsdag 1 december 2020.

Het webinar werd op 29 september georganiseerd door #GivingTuesday en Bloakes. Zo’n 70 geïnteresseerden namen deel aan deze online-presentatie. Yvonne van Driel schreef deze samenvatting. Meer informatie op GivingTuesday.nl.

Bekijk het webinar hier terug. 

#GivingTuesday is partner van Partin.