Morgen, 30 november, is het #GivingTuesday. Deze derde Nederlandse editie van #GivingTuesday wil een publiek statement maken tegen ‘individualisme en polarisatie’. De aanjagers van de beweging willen dit jaar nadrukkelijk wijzen op initiatieven die uiting geven aan solidariteit en naastenliefde. Ze reageren daarmee onder meer op de tweespalt die in de samenleving ontstaat door de verscherpte coronamaatregelen. Partin onderstreept deze boodschap van hoop en empathie. Samen doen we meer. 

“Ons sociale leven, sociale media en de nieuwsberichtgeving lijken de laatste weken helemaal te worden gegijzeld door 2G-discussies, keukentafelruzies en straatrellen”, zegt Evita Rozenberg, woordvoerder van GivingTuesday. De beweging wil in de communicatie rondom de GivingTuesday-acties veel nadrukkelijker wijzen op de tegenbeweging die GivingTuesday twee jaar geleden in Nederland heeft ingezet. “Coronacrisis of niet; we zien ook dit jaar weer tientallen acties georganiseerd worden die, tegen alle maatschappelijke tweespalt in, getuigen van empathie, hoop en liefdadigheid van mensen onderling.”

GivingTuesday is géén centraal georganiseerde fondsenwervingscampagne rondom één specifiek thema. Dat maakt het extra bijzonder dat de aanjagers van de beweging in Nederland samen hebben besloten om dit jaar toch een statement te maken. “GivingTuesday is een beweging van betrokken mensen die op eigen initiatief zich inzetten voor anderen. Dat moet ook zo blijven. Maar na de rellen van de afgelopen weken leeft onder de leden van het GivingTuesday-team de behoefte om zich uit te spreken vóór verdraagzaamheid en liefdadigheid.”

Die samenspraak heeft snel een onverwachte wending genomen, vertelt Rozenberg over de gesprekken die ze de afgelopen dagen heeft gehad. “Toen we met elkaar spraken, kwamen we al snel tot de conclusie dat het met die onverdraagzaamheid in de samenleving eigenlijk best nog wel meevalt. GivingTuesday is in Nederland een groeiende beweging en we zien dat die groei plaatsvindt in een tijd waarin we door corona véél meer stress ervaren. Ook groeit de beweging tegen de stroom in van alle felle maatschappelijke discussies. Of het nu gaat over coronamaatregelen of andere controversiële onderwerpen; de intrinsieke behoefte om elkaar te helpen blijft overeind en wordt misschien zelfs verder aangewakkerd door het omnipresente gevoel van crisis. Daar willen we dit jaar op wijzen. Dompel jezelf niet onder in de boosheid en de onmacht die domineren op sociale media of de excessen die het nieuws bepalen; leg ook eens je smartphone opzij en kijk alsjeblieft om je heen naar de empathie die mensen in jouw omgeving tonen voor elkaar. Dat is onze boodschap voor GivingTuesday 2021.”

Bron: givingtuesday.nl

 

Partin is partner van de #GivingTuesday-beweging in Nederland. Veel leden zetten rondom #GivingTuesday verschillende campagnes op en laten zien wat en hoe burgers  de wereld mooier maken.