Al jaren roept Mirjam Vossen dat organisaties actief in mondiale samenwerking moeten stoppen met het portretteren van ‘ontwikkelingslanden’ als oorden van never ending misery. Ze is blij met elke organisatie die hun media-uitingen onder het vergrootglas leggen en bekijken hoe het anders kan. ‘Exit tranentrekkerij’ noemt ze dat. Want het kan anders. Maar hoe dan? Daarover gaat het laatste Partin-webinar van dit jaar: Bereik meer met een positief verhaal. 

De stelling dat ‘zielige beelden’ onontbeerlijk zijn om fondsen te werven, is al langer achterhaald, maar het brengen van het positieve verhaal blijkt niet makkelijk. Vooral in tijden dat er weinig nieuws is. In haar blog noemt Mirjam dat een catch-22: ‘Wanneer we ellende verkopen, dan houden we het beeld in stand dat het ginder nooit beter gaat – en dat we dus niets hebben bereikt. Maar vertellen we dat het beter gaat, dan denken mensen dat de problemen zijn opgelost en doneren ze niet meer.’

Balans in het verhaal
Het ontsnappen aan dit dilemma was het uitgangspunt van de onderzoeksproeftuin ‘Positieve wegen naar betrokkenheid’ dat Mirjam in opdracht van Partos, Wilde Ganzen, Young Africa, Red een Kind, Amref Flying Doctors, Dorcas en Woord en Daad uitvoerde. Een belangrijke conclusie uit dat onderzoek is dat de balans in het verhaal ertoe doet: in positieve verhalen gaat een klein deel over het probleem; de meeste tekst gaat over de aanpak, oplossing of positieve verandering. Positief gewaardeerde verhalen werken meestal activerend, negatieve verhalen maken meestal onverschillig en passief. Hoewel dit niet altijd op gaat – ook negatieve verhalen kunnen activeren – geldt ook hier dat de balans in het verhaal ertoe doet. Daarover zal ook gesproken worden in het webinar.

Meer bereik
In dit webinar zet Mirjam Vossen met veel voorbeelden jullie aan om een kijkje te nemen naar jullie eigen verhalen. Samen gaan we ontdekken hoe het anders kan en hoe we framing positief kunnen inzetten. Hoe schrijf je een hoopvol verhaal wanneer er niets hoopvols te vertellen is? En moet het slachtofferframe altijd taboe zijn? Hoe kun je mensen betrekken met een enthousiasmerend verhaal dat aanzet tot actie? Wat zijn de bouwstenen van zo’n verhaal? Wat werkt wel en niet? Wat motiveert, wat schept vertrouwen, wat maakt moedeloos? En niet onbelangrijk: welk beeldmateriaal laat je daarbij zien ?

Het webinar Bereik meer met een positief verhaal is op dinsdag 7 december van 19.30 tot 20.30 en is gratis. Voor aanmelden, klik HIER.

 

Partin organiseert regelmatig webinars en (online)bijeenkomsten voor en door particuliere initiatieven actief binnen internationale samenwerking. Heb jij behoefte aan een bepaald onderwerp, heb je zelf ideeën om een online bijeenkomst te organiseren of andere suggesties, laat het ons weten. Mail naar redactie@partin.nl