Communicatie, marketing en (fondsen)werving gaan samen. Maar het begint allemaal met communicatie. Al helemaal als je relaties wilt opbouwen en mensen wilt interesseren voor je organisatie. Dat was de rode draad in het webinar over bereik en beheer van de achterban. Marcelle Stoffel gaf aan dat software kan helpen om je relaties in kaart te brengen. Maar ook zonder software is dat van belang. Want dan kan je beter inspelen op jouw achterban. En dat is goed voor jouw organisatie.

Op 28 november legde Marcelle Stoffel (Xapti) uit wat CRM voor goede doelen kan betekenen. Ook voor kleine stichtingen. CRM is software voor relatiebeheer. Maar ook als je geen software gebruikt, kun je je relatiebestand verder uitbreiden. En daar profiteert jouw project weer van! Dus bouw aan je relatiebestand

Bouwen aan je relat.iebestand (met of zonder software)

  1. Werk de steunvraag praktisch uit. Vraag altijd en op zijn minst naar een volledige naam en een e-mailadres. Vraag alleen noodzakelijke gegevens (leads). Maar voorzichtig met NAW@ en geboortedatum. Vraag eventueel ook naar interesses of andere gegevens die een goed beeld geeft van je vrijwilliger of donateur maar houdt het kort (steun). Houdt opt-ins/opt-outs goed bij.
  2. Bedenk welke gegevens je nodig hebt voor toekomstige projecten. Wat past bij je achterban.
  3. Houd je database schoon. Heb een duidelijke structuur en schoon geregeld op.
  4. Je hebt meer relaties dan je denkt. En dan kan het handig zijn om het verder te automatiseren. Met CRM-software.

De levenscyclus van je relaties

Aan de hand van donorjourney ging Marcelle verder in op 4 strategische fasen. De levenscyclus van je relaties. Ze baseerde dit op de ‘loyalty marketing theorie voor campagnes’.

(Verder) ontwikkelen van de relatie met de donateur

  • Leren kennen
    – Welkom heten. Hiermee leert je donateur je organisatie kennen.
    – Profiel in kaart brengen. Je donateur leren kennen.
  • Binden
    – Waarderen. Relatie intensiveren en danken.
    – Participatie. Relatie betrekken bij je organisatie.

Relatie herstellen

  • Behoud
    – Risico. Alert zijn eventuele risicoprofielen; donateurs met een betaalachterstand.
    – Excuus. Liefde toevoegen aan je campagnes.
  • Terugwinnen
    – Een goed afscheid. Bedanken ook als de donateur/relatie je organisatie verlaat. Respect voor besluit.
    – Oude liefde. Terugwinnen na een gepaste tijd.

Xapti helpt je verder op weg

13 300x300 1Tot slot gaf Marcelle een aantal tips over boeken en sites met informatie over CRM-software:

Neem gerust contact op met Xapti voor meer informatie.

De presentatie is HIER terug te lezen.

Helaas ging er wat mis met het opnemen van het webinar. Het webinar is dus niet terug te zien. Wel kan contact opgenomen worden met Xapti die jullie graag verder helpen.

Xapti is partner van Partin.

Tekst: redactie Partin | 17 december 2024
Afbeelding: Xapti