Terug van vakantie. Of nog nagenietend van de feestdagen. Staat de eerste vergadering van het jaar alweer in je agenda. Met daarop natuurlijk het maken van de jaarrekening. En van het schrijven van het jaarverslag. Je hebt het allemaal goed bijgehouden. Er zijn mooie resultaten geboekt. Maar nu moet het op papier. Balans opstellen. Lasten. Baten. Het duizelt je al. En dan wilde je ook nog een nieuwe fondsenwervingscampagne opzetten. En contact houden met die ene grote gever. En de andere bestuursleden hebben het ook al zo druk.

Herkenbaar?

Voor veel bestuursleden wel.

Goed dat de handige toolkits voor het opmaken van de balans of het schijven van het jaaroverzicht je daarbij helpen. Wordt het een fluitje van een cent. En kun jij bij de volgende vergadering het jaarverslag al trots aan de anderen laten zien. Ruim voor 1 juli*.

Hoe relaxed is dat.

Bekijk alle toolkits. Alle toolkits zijn voor Partinleden gratis beschikbaar in Mijn Partin.

 

* De Belastingdienst stelt aan de jaarlijkse verantwoording van een ANBI een aantal eisen.

  • Er moet een balans worden opgesteld.
  • Er moet een staat van baten en lasten worden opgesteld.
  • Er moet een toelichting bij 1 en 2 worden opgesteld.
  • Elk bestuurslid van de vereniging of stichting moet de jaarrekening ondertekenen.
  • Dit moet binnen zes maanden na afloop van het boekjaar gebeuren (dus vóór 1 juli).