Nog steeds leven wereldwijd te veel mensen in armoede en sterven elke dag mensen door gebrek aan voedsel en schoon water. Niet verwonderlijk dat het eerste werelddoel (SDG 1) armoede wil beëindigen. Particuliere initiatieven (PI) dragen daaraan bij. Op verschillende wijzen focust elke stichting direct of indirect op projecten die welzijn en welvaart voor marginale bevolkingsgroepen bevorderen. Het is dan ook logisch dat het thema voor de speciale #GivingEveryTuesday op 15 juni armoedevermindering is. Yvonne van Driel van Partin zegt erover: “Deze online campagne laat zien wat we allemaal wereldwijd doen en bereiken. Samen met GivingTuesday hebben we het voor jullie gemakkelijk gemaakt om mee te doen. En het is gratis. Dus schroom niet en laat je zien en horen!”

GivingEveryTuesday: doe mee!
GivingTuesday is een wereldwijde beweging die actief is in meer dan 75 landen. Op de eerste dinsdag na Black Friday en Cyber Monday worden steeds meer mensen bereikt om goed te doen. Om nog meer aandacht te besteden aan goede doelen wordt nu elke dinsdag een ‘goedgeefdag’  georganiseerd rondom een thema. Samen met GivingTuesday en met jullie willen we in de week van 15 juni deze #GivingEveryTuesday aandacht vragen voor jullie initiatieven en  projecten.

Deze specifieke #GivingTuesday wil laten zien wat wij als burgerinitiatieven en PI actief binnen internationale samenwerking en daarbuiten doen, hoe belangrijk dat is en hoe onze organisaties en projecten ondersteund kunnen worden. We vragen jullie om via sociale mediacampagnes het ‘goede geven’ te promoten.

En dat hebben we voor jullie gemakkelijk gemaakt. Samen met het team van GivingTuesday hebben we een aantal handige sjablonen gemaakt die het opzetten van een online-campagne hartstikke makkelijk maken. Bovendien zullen Arja Hilberdink (Stichting Nieuwe Generatie Brasil en actief bij GivingTuesday) en Yvonne van Driel (Partin) jullie op dinsdag 18 mei tijdens een webinar wegwijs maken bij al deze tools.

Hoe dan? Nou, heel eenvoudig!
Om jullie al wat ideeën te geven over de mogelijkheden, enkele suggesties van simpele online-acties die jullie kunnen inzetten:

  • Informeer  over het wereldwijde probleem van extreme armoede, vertel daarbij wat je stichting doet.
  • Zet jullie donateurs en vrijwilligers in het zonnetje met een bedankactie.
  • Roep andere organisaties op om mee te doen om de armoede in de wereld bestrijden.
  • Vraag jullie contacten om in actie te komen als donateur, als vrijwilliger of eenvoudig door de boodschap te delen.

Vraag ook jullie partnerorganisaties in jullie projectlanden om mee te doen. Dat kan door verhalen te vertellen, foto’s te posten, door vlogs en blogs en vooral  door actief op sociale media deze boodschappen te delen.

In alle communicatie gebruiken we een van de volgende hashtags (of alle): #PovertyReduction, # SDG1, #GivingEveryTuesday, #GivingTuesday en/of #Partin. Natuurlijk mag dat ook in het Nederlands. Of in de gesproken taal uit jullie projectlanden. Belangrijk is dat we van ons laten horen!

Geen armoede
De SDG’s (Sustainable Development Goals of Duurzame Ontwikkelingsdoelen) zijn zeventien doelen om van de wereld een betere plek te maken in 2030. De SDG’s zijn afgesproken door de landen die zijn aangesloten bij de Verenigde Naties (VN), waaronder Nederland.

SDG1: Beëindig armoede overal en in al haar vormen
De eerste doelstelling gaat over het beëindigen van armoede. Volgens de Verenigde Naties ook meteen het belangrijkste doel. Niemand mag in 2030 nog in extreme armoede leven. Onder de millenniumdoelen betekende extreme armoede dat iemand minder dan us$ 1,25  per dag te besteden heeft. De Wereldbank heeft deze grens in 2015 verlegd naar us$ 1,90 per dag. In 2012 leefde 12,8 % van de wereldbevolking onder de grens van us$ 1,90. Dit zijn 896 miljoen mensen. In 1990 leefde nog 37 % van de wereldbevolking, of 1,95 miljard mensen, onder deze grens. De verwachting is dat dit aantal in 2015 is gedaald naar 9,5 %. Dat zijn nog steeds zo’n 702 miljoen mensen van de wereldbevolking. [bron: wikipedia]

Aanmelden webinar kan hier.

Foto: Stichting Nieuwe Generatie Brasil