Fondsenwerven, een kwestie van internationale solidariteit. Dat was de uitdagende titel van de jaarlijkse ledendag van Verenigde Stichtingen Gambia (VSG). Onderliggende vragen waren: hoe kunnen we nog meer fondsen werven én de internationale solidariteit vergroten van onze achterban? En hoe breng ik mijn boodschap zodat deze meer steun en fondsen oplevert. Daarom trapte BRANDOUTLOUD de dag af met een keynote over storytelling en beeldvorming. Yvonne van Driel hoorde verschillende tips. ‘Breng niet het negatieve, maar juist het positieve verhaal.’ 

BRANDOUTLOUD is een organisatie die veelal non-profit organisaties helpt met hun branding, communicatie en marketing. Initiatiefnemers Judith Madigan en Mark van Luyk zetten daarbij hun expertise op het gebied van fotografie en vormgeving in. Door de vele ervaringen in binnen- en buitenland ontwikkelden ze een heldere kijk op het vertellen van de boodschap met beelden.

  • Uitgaan van de kracht
    Een eerste les lijkt een open deur en is direct het meeste belangrijk. Zet mensen waarmee je werkt in jullie projectland niet weg als zielig en hongerig. Zorg dat je de beeldvorming over ontwikkelingssamenwerking vanuit het juiste perspectief neerzet. Dus uitgaan van de kracht van de mensen zelf. Uitgaan van de positieve en persoonlijke kracht van mensen en organisaties. En natuurlijk: kinderen zijn ook krachtig!
  • Zet de ander centraal
    Het is niet jouw verhaal. Dat klinkt logisch, maar blijkt soms moeilijk. Het is loslaten. Maar het is zeker ook niet of/of. Ook jouw beweegredenen om goed te doen zijn belangrijk. Maar bij fondsenwerving is het verhaal van die ander belangrijker. Die gaat met de interventie veranderingen voelen. Laat die boodschap zien.
  • Laat zien wat de moeite waard is om te laten zien
    En dat kunnen de mensen zelf vaak het beste laten zien. Maak het vooral menselijk.
  • Heb oog voor anderen
    Neem anderen mee in je verhaal. Of beter laat anderen het vertellen. Let er vooral op dat het geen single-site story is. Je werkt tenslotte samen. Luister naar die ander. Dat geldt ook voor de beelden die je maakt.
  • Zet je (beeld)merk neer
    Vergroot de herkenbaarheid. Komt de boodschap nog beter over.
  • Heb een open blik

Praktische tips

  • Vraag altijd toestemming om foto’s te maken en om te gebruiken (bij je boodschap)
  • Bouw vertrouwen in de relatie op en neem daar de tijd voor (voordat je met foto’s maken begint)
  • Zoek de juiste verhouding tussen woord en beeld in je (sociale media) berichten

De VSG-ledendag was op 14 september in Oosterbeek. Net als voorgaande jaren werd deze editie samen met Wilde Ganzen en Partin georganiseerd. Meer informatie over VSG vind je op hun site: vsgambia.com/

Tekst: Yvonne van Driel | 25 september 2024
Foto: Yvonne van Driel | Partin