“Je kunt niet falen door deel te nemen aan #GivingTuesday. Dus meld je aan”, meent Jordan van Bergen. In het webinar #Watdoejij pleitte hij nadrukkelijk voor deelname aan deze dag van vrijgevigheid omdat algemene bekendheid nog meer profijt zal opleveren. “Hoe meer organisaties aansluiten en GivingTuesday omarmen zal ook #GivingTuesday een begrip worden, net zoals Black Friday dat nu al is.”

In dit webinar, dat op 13 november georganiseerd werd door Partin en GivingTuesday Nederland, ging Evita Rozenberg (IRC) allereerst kort in op het ontstaan van de GivingTuesday-beweging. GivingTuesday mobiliseert mensen en organisaties om iets goed te doen voor een ander. Het is een wereldwijde vrijgevigheidsbeweging van miljoenen mensen en organisaties. Dit jaar is deze wereldwijde actiedag op 1 december. Evita benadrukt dat het is gemakkelijk is om deel te nemen en dat het voor iedereen veel oplevert.

Waarom zou je deelnemen

  • #GivingTuesday is een extra geef & vraag moment. En dat gaat niet ten koste van andere decemberacties en -donaties.
  • We leven in tijden van corona wat extra aanleiding kan zijn om hulp te vragen of te verlenen
  • Gebruik #GivingTuesday om nieuwe acties uit te proberen. Denk aan campagnes gericht op bewustwording, online fondsenwerving, nieuwe donateurs werven, verkrijgen van goederen, vrijwilligers werven of – heel belangrijk – donateurs en andere betrokkenen bedanken.
  • Kortom: #GivingTuesday is DE actiedag om je achterban te mobiliseren. Het is wereldwijd gezamenlijk goed doen door in actie te komen. Een teken van solidariteit en saamhorigheid.

Een pick-up als doel en whatsapp als offensief

Als voorbeeld van een particulier initiatief dat meedoet aan deze wereldwijde actiedag van vrijgevigheid sprak Arja Hilberink over haar Stichting Nieuwe Generatie Brasil. Nieuwe Generatie Brasil doet voor de tweede keer mee. Vorig jaar leverde meedoen naamsbekendheid op, dit jaar gaat de stichting voor de aanschaf van een pick-up. Een doel hebben is belangrijk: “Toen hadden we niet een heel concreet doel, maar het is goed om wel een doel te hebben.” De campagne kan dan makkelijker geformuleerd worden.

Om dit doel te bereiken zijn er meerdere donatiemogelijkheden, via tikkie QR-code, via de webshop en door gewoon overschrijven. Om hun doel kenbaar te maken gebruikt Arja alle kanalen. Bovendien zijn verschillende doelgroepen bepaald. Naast de nieuwsbrief worden via whatsapp donatieverzoeken verstuurd. “Een whatsapp-offensief, zou ik dat willen noemen. Een soort moderne ketenbrief.”

Vanaf 4 november worden er dagelijks sociale mediapost geplaatst. Niet alleen foto’s maar ook filmpjes. En niet alleen over de activiteiten in Brazilië, maar ook komen mensen in Nederland aan het woord. Deze betrokken mensen vertellen waarom zij Nieuwe Generatie Brasil een warm hart toedragen. Op 1 december is er dan nog een livestream vanuit Brazilië. En rond 3 december wordt iedereen die gedoneerd heeft of anderszins bijgedragen heeft aan deze campagne persoonlijk bedankt.

Tips van Arja voor een goede #GivingTuesdaycampagne

  • Bepaal een concreet doel.
  • Maak een goed draaiboek met een duidelijk actieplan. Neem daar de tijd voor.
  • Maak gebruik van filmpjes.
  • En laat elke dag iets van je horen. Post elke dag iets op sociale mediakanalen. Het hoeft niet veel tijd te kosten, veel post en aritkelen kunnen al klaargezet worden.

Het gehele webinar is HIER terug te zien.