De coronapandemie heeft grote gevolgen voor goede doelen, zo blijkt uit onderzoek van het CBF en de Radboud Universiteit. Meer dan 60% van de goede doelen zag hun inkomsten sinds de uitbraak van het Covid-19-virus dalen. Dit vraagt om herbezinning op strategie en impact. Hoe maken we met minder geld meer impact? Dat was het onderwerp van het webinar afgelopen donderdag. Er zouden drie oplossingen besproken worden. De nieuwsgierigheid van Yvonne van Driel was gewekt. En ze werd niet teleurgesteld.

Onder leiding van Baukje Stam gingen Edith Kroese, Linda Dominguez Alvarez (Avance Impact) en Ellen Janssens (Hersenstichting) in op de vraag hoe met minder geld meer impact bereikt kan worden. Ze zien drie mogelijkheden:

  • Stuur op blijvende impact in plaats van direct resultaat
  • Schaal op (en besteed uit)
  • Leg meer verbinding tussen het fondsenwerving en impact maken

Duurzamere interventie
Bekijk de kosten en baten van je interventie. Zijn er andere mogelijkheden om met minder geld hetzelfde of meer impact te maken op langere duur. Bijvoorbeeld train niet zelf de kinderen, maar train de leerkrachten. Of nog beter: zorg dat het in het curriculum staat en deel is van de lerarenopleiding. Dat is goedkoper en zal op langere termijn meer kinderen bereiken. Een duurzamere oplossing dus.

Hierbij werd als voorbeeld Join for Joy genoemd. De tweede benadering werd met een voorbeeld van War Child geïllustreerd.

Co-creatief
Door bijvoorbeeld een aanpak te conceptualiseren kan deze aanpak ook door derden uitgevoerd worden. Liefst via co-creatie. De eigen organisatie hoeft dan niet overal zelf aan de slag; een andere organisatie (of organisaties) doen dat ook. Het vergroot de capaciteit om het einddoel te bereiken. Kosten worden verdeeld en door de co-creatie – en goede afspraken – blijven de credits voor eigen organisatie bestaan. Edith voegde toe: ‘Organisaties zullen niet minder zichtbaar zijn, maar anders.’ Wel is het belangrijk om donateurs uit te leggen hoe en waar de resultaten behaald zijn.

Betrekken
Om een doel te halen is niet alleen geld nodig. Soms kunnen mensen in actie komen waardoor het doel toch bereikt wordt. De Hersenstichting ontwikkelde een app mensen aanzet tot een wandelingetje maken. Naast bekendheid voor de stichting draagt het ommetje bij aan een gezondere levensstijl. Precies wat de Hersenstichting wil.

Het kan!
Met deze 3 benaderingen kan het particuliere initiatief zeker wat. Misschien lijkt de laatste benadering minder toepasbaar voor PI in ontwikkelingssamenwerking, maar het prikkelt zeker. Denk maar eens aan voorlichting over de duurzame ontwikkelingsdoelen (SDG) in Nederland gekoppeld aan de activiteiten van je projectpartners.

En niet omdat de genoemde benaderingen nieuw zijn. Het trainen van leerkrachten in plaats van de leerlingen met het doel effectiever om te gaan met middelen en tijd en dus meer impact te behalen, had een vrouwenrechtenorganisatie in Bolivia, die ik destijds adviseerde, begin deze eeuw al bedacht. Maar dat terzijde. Het is een mooi voorbeeld hoe met minder geld meer impact bereikt kan worden.

Regelmatig stil staan en herbezinnen op activiteiten en interventie is belangrijk. Want ook zonder pandemie zijn middelen voor onze projecten schaars. Haal voordeel uit deze voorbeelden.

Foto: Stichting Kindia (India)
Tekst: Yvonne van Driel (Team Partin)