Crowdfunding is een kansrijke methode om online donateurs te mobiliseren en te werven. Donateurs die mogelijk niet via traditionele methoden bereikt worden. Claire van Teunenbroek  en Sandra Hasanefendic onderzochten deze vorm van fondsenwerving. Niet geheel verrassend concluderen zij dat warme contacten ertoe doen. Mensen geven meer als ze de initiatiefnemer van het crowdfundingproject kennen. En gevraagd worden is – ook online – essentieel.

Van Teunenbroek, verbonden aan het Centrum voor Filantropische Studies van de VU Amsterdam, en Hasanefendic analyseerden de kenmerken van donateurs en geefgedrag voor en tijdens de COVID-19-pandemie. Daarbij werd gefocust op reward en donation-based crowdfunding. Dat is crowdfunding waarbij een donateur een donatie doet in ruil voor een tegenprestatie. Dit vergeleken ze hoofdzakelijk met huis-aan-huiscollectes.

Een crowdfundingscampagne speelt zich grotendeels online af. Toch blijft lokale betrokkenheid de motor erachter. Kleine, lokale projecten zijn vaak succesvoller dan grote, landelijke crowdfundingcampagnes. De donateur geeft meer als de initiatiefnemer van de campagne een bekende is.

Van de andere kant is het belang van ‘actief zijn op social media’ niet te onderschatten. Het succes van een campagne is sterk afhankelijk van inzet van netwerken. De resultaten van het onderzoek laten namelijk zien dat sociale media een inhoudelijke rol spelen bij het geven via crowdfunding. Daarbij doen leeftijd, opleiding, inkomen of geslacht er nauwelijks toe. Natuurlijk moeten de potentiële donateurs wel online actief zijn. En deze donateurs moeten gevraagd worden.

Het onderzoek laat verder zien dat het percentage personen dat een crowdfundingsactie steunt niet is gestegen tussen 2018 (11%) en 2020 (12%). Wel doneerden ze iets hogere bedragen, maar dat verschil blijkt niet significant. En voor slechts tien procent van de donateurs is het ontvangen van een tegenprestatie het hoofdmotief is om te geven. De meeste donateurs willen vooral het project steunen. De tegenprestatie is dan een leuk extraatje!

Tips voor jouw online actie
Uit dit onderzoek zijn een aantal tips te halen. Tips om jouw crowdfundingsactie nog beter in te zetten.

  • Stel de geefvraag. Niet alleen om donaties; vraag ook eens of zij het bericht willen delen met hun vrienden.
  • Zet de juiste sociale mediakanalen in. Denk aan je doelgroep.
  • Ken je volgers. Benader mogelijke ‘ambassadeurs’ van jouw project of doel direct.
  • Ben zelf online actief.
  • Onderschat nooit de kracht van herhaling!
  • Ben creatief. Plaats filmpjes, leuke verhalen en mooie foto’s.
  • Bedenk bij een tegenprestatie of het extra werk opweegt tegen de opbrengst. Het gaat tenslotte meer om jouw verhaal, dan om het presentje.

Tot slot: maak gebruik van een crowdfundingsplatform. Daarmee bereik je nog meer potentiële donateurs. PIFworld is zo’n platform. PIFworld wordt beheert door Partin. Ga naar pifworld.com en bekijk de mogelijkheden.

De publicatie van het onderzoek, dat de bron voor dit artikel is, is Researching the crowd: Implications on philanthropic crowdfunding and donor characteristics during a pandemic.

Tekst: Yvonne van Driel
Foto: Meraih Bintang