Zorg en onderwijs voor kinderen met een handicap in Bangladesh.

Niketan biedt hoogwaardige zorg en onderwijs aan kinderen met een complexe handicap in Bangladesh. We dromen van een wereld waarin kinderen en jongeren met een complexe handicap geaccepteerd worden en naar school kunnen. Een wereld waarin ze zelf kunnen beslissen over hun toekomst. Wij geloven dat dit het beste kan door een holistische aanpak.

Informatie

  • Doelgroep: Jongeren | Kinderen | Mensen met een beperking
  • SDG: SDG01 - Einde aan armoede | SDG03 - Gezondheid en welzijn | SDG04 - Goed onderwijs | SDG10 - Minder ongelijkheid
  • Land: Bangladesh
  • Werelddeel: Azië

Projecten

  • Seksuele voorlichting aan jongeren met een beperking

    In Bangladesh wordt jongeren met een beperking meestal de mogelijkheid ontzegd om zelf beslissingen te nemen, vanwege vooropgezette ideeën en vooroordelen over hun capaciteiten, en soms ook door barrières in de communicatie. Hierdoor hebben ze in hun jeugd een negatief zelfbeeld ontwikkeld en het ontbreekt ze aan zelfvertrouwen. Om deze jongeren te helpen voor zichzelf op te komen en, op de lange termijn, voor zichzelf te zorgen, leert Niketan hen beslissingen te nemen in hun persoonlijk leven. Dit doen we met het trainingspakket ‘The Right to Decide’. Het gaat om jongeren (jongens en meisjes) in de leeftijd van 13 tot 25 jaar, met uiteenlopende denkniveaus van normaal begaafd (met een lichamelijke beperking) tot lichte en milde verstandelijke beperking. De module wordt per groep aangepast op het denkniveau en belevingswereld van de jongeren. Dat betekent dan ook dat sommige groepen langer over modules doen. De trainingen vinden plaats op drie locaties: Baniajuri, Ghior en Daulatpur.

    Intimiteit en seksualiteit horen bij het leven van ieder mens. Toch heerst er nog een groot taboe op het onderwerp, zeker als het over mensen met een verstandelijke beperking gaat. In onze training ‘It’s my body’ leren we jongeren (m/v) hoe ze zichzelf kunnen zien en hoe ze zich daarnaar gedragen. We leren ze hun eigen lichaam en dat van iemand van het andere geslacht te begrijpen. We leren ze gepaste uitingen van seksualiteit, zodat ze minder vaak slachtoffer worden van seksueel geweld. En we leren ze hoe ze zich tegen seksueel geweld kunnen beschermen. Het gaat om kleine hoeveelheden informatie die op een duidelijke, correcte en positieve manier gebracht worden door een persoon die zij kennen en vertrouwen. Omdat in Bangladesh het niet mogelijk is om in gemengde groepen les te geven, bieden we de module in aparte groepen aan voor jongens en meisjes.

    Uit trainingen seksuele voorlichting in 2023 blijkt dat jongens minder kennis hebben dan gedacht en dat zij thuis uit schaamte nergens over durven te praten. Vaders zijn vaak niet betrokken bij de opvoeding en hebben geen vertrouwensband met hun zonen. Ze voelen zich verlegen om met hun moeders er over te praten en zijn bang om uitgelachen te worden door hun broers. Ouders beseffen nauwelijks dat hun zoons met een verstandelijke handicap hierin kwetsbaar zijn. Ze denken dat hun zoon weet wat goede en verkeerde aanrakingen zijn en dat ze geen slachtoffer zullen worden van seksueel misbruik. Echter uit gesprekken met de jongens zelf blijkt dat zij niet weten wat goede en verkeerde aanrakingen zijn en zijn zij veel meer dan de meisjes verlegen in het delen van ervaringen.

    Meisjes delen iets meer met elkaar, maar zijn toch ook nog heel onwetend over pubertijd en menstruatie. Vaak durven ze hun moeder niet te vertellen over wat er met hun lichaam gebeurt. Ze denken ernstig ziek te zijn of zichzelf te hebben gesneden.

    In 2024 en 2025 willen we opnieuw per jaar 18 jongens en 24 meisjes trainen. Ook zijn we op verzoek van de trainers en ouders training video’s aan het ontwikkelen over pubertijd, menstruatie, veiligheid en verliefdheid. Vanwege het nog controversiële en sensitieve onderwerp in Bangladesh een enorme uitdaging. Om deze video’s op den duur in te zetten als online training programma en te publiceren op ons kennisplatform willen we op diverse locaties een pilot draaien en multi-stakeholder bijeenkomsten organiseren. Vervolgens willen we jonge vrouwen als ambassadeur trainen in het gebruiken van de video’s in hun gemeenschappen.

    Doelgroep: Jongeren | Mensen met een beperking | Slachtoffers van seksueel misbruik | Vrouwen en meisjes

    SDG: SDG03 - Gezondheid en welzijn | SDG04 - Goed onderwijs | SDG05 - Vrouwen en mannen gelijk | SDG10 - Minder ongelijkheid

  • Share the Future

    Durable care and education program for children and youngsters with a complex disability in Bangladesh.
    To increase and improve the education possibilities for children and youngsters with a neurological disorder, like cerebral palsy, an intellectual handicap, autism spectrum disorder or development delay. This specific group is still an outcaste within all disability networks and programs. An incredible lack of knowledge on syndromes, development stages and understanding their behaviour makes it difficult for the government or NGO’s to start any appropriate project for this specific group.

    Our program focus on the target groups in a holistic manner. This of course includes the children themselves through care, education and guidance, but also their parents or caregivers. Furthermore, we also meaningfully engage other stakeholders within the Upazillas and Union Parishads, such as health centers, pharmacists, schools and community-based organizations as well as local businesses. In this way, Niketan influences many actors and factors that help determine the happiness and quality of life of children and young people with a disability. With indirectly engaged stakeholders like local authorities, we sometimes only raise awareness and present a different perspective, but other times we also try to help them change attitudes and procedures and become more inclusive.

    In recent years, Niketan has gained experience in developing training modules that are accessible open source on the internet. For example, practice-tested modules on safe feeding and on the development of gross motor skills have been developed. The modules are intended for parents and health workers. Please check our knowledgeplatform https://shokkhom.org/

    Niketan has also organized training sessions for pharmacists to help them recognize various disabilities, learn about the importance of referring clients to other relevant professionals and the danger of the incorrect use of medication. Training courses about disabilities, communication, play and inclusion were provided to primary school teachers and children in regular primary schools.

    In the coming years, we would like to further unlock and share our knowledge and lessons learned more widely, also regarding online (inclusive) teaching and learning. The agenda/content will be determined by what happens in the different programs, what we hear from users and from our (semi)professional network in Bangladesh and beyond, with whom we maintain an active relationship. In this way, we make the experience accessible to all families and caregivers of children with intellectual and/or complex disabilities in and beyond Bangladesh.

    Doelgroep: Mensen met een beperking

    SDG: SDG01 - Einde aan armoede | SDG03 - Gezondheid en welzijn | SDG04 - Goed onderwijs | SDG10 - Minder ongelijkheid