Het Quashie School Project heeft als doel om leer­lingen in Ghana een vervolg­oplei­ding of een beroeps­oplei­ding te laten vol­gen en ze hierin zelf een keu­ze te laten ma­ken. Dit bete­kent mini­maal 4 jaar (finan­ciële) onder­steu­ning en per­soon­lijke bege­lei­ding voor het kind en, waar nodig, de ou­ders. De basis van waar­uit het Quashie School Project han­delt is, niet het uit het hoofd le­ren van infor­matie, niet het klaar­stomen voor de maat­schap­pij, niet het klakke­loos vol­gen wat voor­geschre­ven is, maar een kind vol­ledig tot bloei laten ko­men. Ieder kind kan zijn levens­droom vol­ledig voe­len en voe­den, zonder de reali­teit uit het oog te ver­lie­zen.

Voor deze per­soon­lijke ont­wikke­ling biedt Home­land Oyoko een plek waar leer­lingen na school met el­kaar en met ons in con­tact kun­nen blij­ven. Dit kan zijn door mee te hel­pen op het erf of in het guest­house. Er komt een liefde­vol team dat klaar staat om vra­gen te beant­woorden en onder­steu­ning te bie­den. Ook ou­ders en docen­ten zijn van harte wel­kom. Persoon­lijke ontwikke­ling is een gezamen­lijk pro­ces en ont­staat van­uit ver­bin­ding met je omge­ving.

Informatie

  • Doelgroep: Jongeren | Milieu | Minima | Patiënten | Studenten | Vrouwen en meisjes
  • SDG: SDG03 - Gezondheid en welzijn | SDG04 - Goed onderwijs | SDG05 - Vrouwen en mannen gelijk | SDG08 - Fatsoenlijke banen en economische groei | SDG10 - Minder ongelijkheid
  • Land: Ghana
  • Werelddeel: Afrika

Projecten

  • Computer lab voor Roman Catholic Junior High in Oyoko

    2024-2025
    Samen met Wilde Ganzen starten wij het project ‘computerlokaal voor Junior High in Oyoko, Ghana’.
    We gaan een klaslokaal ombouwen tot een computerlokaal. Er komen 10 computers voor 30 leerlingen. Het lokaal moet beveiligd worden, moet worden voorzien van de juiste electriciteitspunten en ventilatoren. Er komen stevige banken voor de leerlingen en tafels voor de computers. We gaan gebruik maken van een hotspot die offline werkt. Ook worden docenten getraind in het gebruik van software en in onderhoud van computers. Ons streven is om eind 2024 het gehele bedrag (€6000) voor dit project bij elkaar te hebben. Begin 2025 willen we het project gaan uitvoeren.

    Wij vinden het belangrijk dat leerlingen al vroeg met een computer om kunnen gaan. Het is schrijnend om te zien dat computerles gegeven wordt met een, op een schoolbord getekende computer. Als er al een computer is dan zitten er 10 tot 15 leerlingen achter. Het Ghanese schoolsysteem verwacht dat leerlingen weten hoe een computer werkt en krijgen hierin examen. Leren doe je door zelf te ervaren, vandaar dit project.

    Een goede basis is heel belangrijk. Als leerlingen al op jonge leeftijd weten hoe ze op een computer kunnen werken, hebben ze daar veel profijt van tijdens hun vervolgstudie of bij het runnen van een eigen bedrijf(je).

    Onze partner in Ghana is Empower Playgrounds Ghana. Zij hebben veel ervaring met onder andere, het inrichten van computerlokalen op scholen. Ook trainen zij de docenten en geven een jaar lang nazorg. Het Quashie School Project heeft veel succesvolle projecten van Empower Playgrounds gezien. Wij kijken uit naar de succesvolle samenwerking.
    Zie alle informatie op: https://quashie-school-project.email-provider.eu/web/x6xdgvaqvq/gqorqimzso

    Doelgroep: Jongeren | Minima | Studenten

    SDG: SDG04 - Goed onderwijs | SDG05 - Vrouwen en mannen gelijk | SDG10 - Minder ongelijkheid

  • Meester-Gezel project

    2024-2027
    Naast theoretische opleidingen voor Ghanese studenten is het Quashie School Project ook met een meester-gezel project gestart, voor jongeren die liever via hun handen leren. Theorie en ambacht, het gaat hand in hand. We hebben vakman Ampofo bereid gevonden om 2 leerlingen te begeleiden tot meubelmaker.

    Het meester-gezel traject is in deze tijd nog hetzelfde als toen Ampofo voor meubelmaker ging leren. Het project duurt 4 jaar. De gezel gaat 3 jaar in de leer bij een meester. Het vierde jaar werkt hij zelfstandig voor de meester als dank voor zijn opleiding. De gezel rondt de periode af met een officieel examen via NVTI (National Vocational Training Institute). Na het behalen hiervan krijgt hij een Certificaat. Het extra aanbieden van Engelse les in de praktijk en voorbereidend onderwijs op een eigen onderneming is een extra impuls om de stap te zetten. Ook nemen ze deel aan een persoonlijk ontwikkelingstraject binnen het Quashie School Project . Door theoretische en praktijk studenten samen een ontwikkeling door te laten maken, komt er meer inzicht in en respect voor elkaar. Samen met het behalen van een certificaat biedt het meester-gezel project de studenten een goede basis voor hun toekomst.

    Doelgroep: Jongeren | Minima

    SDG: SDG04 - Goed onderwijs | SDG08 - Fatsoenlijke banen en economische groei | SDG10 - Minder ongelijkheid

  • Automatisering patiëntendossiers Oyoko Health Centre

    Samen met Wilde Ganzen is in 2023 het project ‘Automatisering patiëntendossiers Oyoko Health Centre’ gerealiseerd.
    Doel:
    Verbeterde zorg in Oyoko Health Centre, omdat er meer ruimte en tijd is voor de patiënt en minder kans op fouten.
    Korte omschrijving:
    – Aanschaffen van 6 desktop computers voor 5 afdelingen in het Oyoko Health Centre en 1 op de Oyoko Methodist Secondary school (dependance van health centre).
    – Aanleggen van een netwerk tussen deze computers.
    – Instaleren van IRED applicatie software. Dit is het gangbare Electronic medical record system in Ghana.
    Belangrijkste activiteiten:
    1. Aanschaf 6 desktops
    2. Aanleg netwerk
    3. Installeren software
    Mensen die baat hebben bij dit project:
    Oyoko Health Centre heeft een streekfunctie voor New Juaben Nord district (74.000 inwoners)
    Gemiddeld aantal patiënten per maand: 750
    Aantal personeelsleden: 42
    Start- en einddatum:
    Startdatum: januari ‘23
    Einddatum: eind maart ‘23

    Doelgroep: Jongeren | Patiënten | Studenten

    SDG: SDG03 - Gezondheid en welzijn

  • Quashie School Project ondersteuning tertiair onderwijs

    Doorlopend project:
    Het Quashie School Project heeft als doel om leer­lingen in Ghana een vervolg­oplei­ding of een beroeps­oplei­ding te laten vol­gen en ze hierin zelf een keu­ze te laten ma­ken. Dit bete­kent mini­maal 4 jaar (finan­ciële) onder­steu­ning en per­soon­lijke bege­lei­ding voor het kind en, waar nodig, de ou­ders. De basis van waar­uit het Quashie School Project han­delt is, niet het uit het hoofd le­ren van infor­matie, niet het klaar­stomen voor de maat­schap­pij, niet het klakke­loos vol­gen wat voor­geschre­ven is, maar een kind vol­ledig tot bloei laten ko­men. Ieder kind kan zijn levens­droom vol­ledig voe­len en voe­den, zonder de reali­teit uit het oog te ver­lie­zen.

    Voor deze per­soon­lijke ont­wikke­ling biedt Home­land Oyoko een plek waar leer­lingen na school met el­kaar en met ons in con­tact kun­nen blij­ven. Dit kan zijn door mee te hel­pen op het erf of in het guest­house. Er komt een liefde­vol team dat klaar staat om vra­gen te beant­woorden en onder­steu­ning te bie­den. Ook ou­ders en docen­ten zijn van harte wel­kom. Persoon­lijke ontwikke­ling is een gezamen­lijk pro­ces en ont­staat van­uit ver­bin­ding met je omge­ving.

    Doelgroep:

    SDG: SDG03 - Gezondheid en welzijn