Het Quashie School Project heeft als doel om leerlingen in Ghana een vervolgopleiding of een beroepsopleiding te laten volgen en ze hierin zelf een keuze te laten maken. Dit betekent minimaal 4 jaar (financiële) ondersteuning en persoonlijke begeleiding voor het kind en, waar nodig, de ouders. De basis van waaruit het Quashie School Project handelt is, niet het uit het hoofd leren van informatie, niet het klaarstomen voor de maatschappij, niet het klakkeloos volgen wat voorgeschreven is, maar een kind volledig tot bloei laten komen. Ieder kind kan zijn levensdroom volledig voelen en voeden, zonder de realiteit uit het oog te verliezen.
Voor deze persoonlijke ontwikkeling biedt Homeland Oyoko een plek waar leerlingen na school met elkaar en met ons in contact kunnen blijven. Dit kan zijn door mee te helpen op het erf of in het guesthouse. Er komt een liefdevol team dat klaar staat om vragen te beantwoorden en ondersteuning te bieden. Ook ouders en docenten zijn van harte welkom. Persoonlijke ontwikkeling is een gezamenlijk proces en ontstaat vanuit verbinding met je omgeving.
Informatie
- Doelgroep: Jongeren | Milieu | Minima | Patiënten | Studenten | Vrouwen en meisjes
- SDG: SDG03 - Gezondheid en welzijn | SDG04 - Goed onderwijs | SDG05 - Vrouwen en mannen gelijk | SDG08 - Fatsoenlijke banen en economische groei | SDG10 - Minder ongelijkheid
- Land: Ghana
- Werelddeel: Afrika
Projecten
Computer lab voor Roman Catholic Junior High in Oyoko
2024-2025
Samen met Wilde Ganzen starten wij het project ‘computerlokaal voor Junior High in Oyoko, Ghana’.
We gaan een klaslokaal ombouwen tot een computerlokaal. Er komen 10 computers voor 30 leerlingen. Het lokaal moet beveiligd worden, moet worden voorzien van de juiste electriciteitspunten en ventilatoren. Er komen stevige banken voor de leerlingen en tafels voor de computers. We gaan gebruik maken van een hotspot die offline werkt. Ook worden docenten getraind in het gebruik van software en in onderhoud van computers. Ons streven is om eind 2024 het gehele bedrag (€6000) voor dit project bij elkaar te hebben. Begin 2025 willen we het project gaan uitvoeren.Wij vinden het belangrijk dat leerlingen al vroeg met een computer om kunnen gaan. Het is schrijnend om te zien dat computerles gegeven wordt met een, op een schoolbord getekende computer. Als er al een computer is dan zitten er 10 tot 15 leerlingen achter. Het Ghanese schoolsysteem verwacht dat leerlingen weten hoe een computer werkt en krijgen hierin examen. Leren doe je door zelf te ervaren, vandaar dit project.
Een goede basis is heel belangrijk. Als leerlingen al op jonge leeftijd weten hoe ze op een computer kunnen werken, hebben ze daar veel profijt van tijdens hun vervolgstudie of bij het runnen van een eigen bedrijf(je).
Onze partner in Ghana is Empower Playgrounds Ghana. Zij hebben veel ervaring met onder andere, het inrichten van computerlokalen op scholen. Ook trainen zij de docenten en geven een jaar lang nazorg. Het Quashie School Project heeft veel succesvolle projecten van Empower Playgrounds gezien. Wij kijken uit naar de succesvolle samenwerking.
Zie alle informatie op: https://quashie-school-project.email-provider.eu/web/x6xdgvaqvq/gqorqimzsoDoelgroep: Jongeren | Minima | Studenten
SDG: SDG04 - Goed onderwijs | SDG05 - Vrouwen en mannen gelijk | SDG10 - Minder ongelijkheid
Meester-Gezel project
2024-2027
Naast theoretische opleidingen voor Ghanese studenten is het Quashie School Project ook met een meester-gezel project gestart, voor jongeren die liever via hun handen leren. Theorie en ambacht, het gaat hand in hand. We hebben vakman Ampofo bereid gevonden om 2 leerlingen te begeleiden tot meubelmaker.Het meester-gezel traject is in deze tijd nog hetzelfde als toen Ampofo voor meubelmaker ging leren. Het project duurt 4 jaar. De gezel gaat 3 jaar in de leer bij een meester. Het vierde jaar werkt hij zelfstandig voor de meester als dank voor zijn opleiding. De gezel rondt de periode af met een officieel examen via NVTI (National Vocational Training Institute). Na het behalen hiervan krijgt hij een Certificaat. Het extra aanbieden van Engelse les in de praktijk en voorbereidend onderwijs op een eigen onderneming is een extra impuls om de stap te zetten. Ook nemen ze deel aan een persoonlijk ontwikkelingstraject binnen het Quashie School Project . Door theoretische en praktijk studenten samen een ontwikkeling door te laten maken, komt er meer inzicht in en respect voor elkaar. Samen met het behalen van een certificaat biedt het meester-gezel project de studenten een goede basis voor hun toekomst.
Doelgroep: Jongeren | Minima
SDG: SDG04 - Goed onderwijs | SDG08 - Fatsoenlijke banen en economische groei | SDG10 - Minder ongelijkheid
Automatisering patiëntendossiers Oyoko Health Centre
Samen met Wilde Ganzen is in 2023 het project ‘Automatisering patiëntendossiers Oyoko Health Centre’ gerealiseerd.
Doel:
Verbeterde zorg in Oyoko Health Centre, omdat er meer ruimte en tijd is voor de patiënt en minder kans op fouten.
Korte omschrijving:
– Aanschaffen van 6 desktop computers voor 5 afdelingen in het Oyoko Health Centre en 1 op de Oyoko Methodist Secondary school (dependance van health centre).
– Aanleggen van een netwerk tussen deze computers.
– Instaleren van IRED applicatie software. Dit is het gangbare Electronic medical record system in Ghana.
Belangrijkste activiteiten:
1. Aanschaf 6 desktops
2. Aanleg netwerk
3. Installeren software
Mensen die baat hebben bij dit project:
Oyoko Health Centre heeft een streekfunctie voor New Juaben Nord district (74.000 inwoners)
Gemiddeld aantal patiënten per maand: 750
Aantal personeelsleden: 42
Start- en einddatum:
Startdatum: januari ‘23
Einddatum: eind maart ‘23Doelgroep: Jongeren | Patiënten | Studenten
SDG: SDG03 - Gezondheid en welzijn
Quashie School Project ondersteuning tertiair onderwijs
Doorlopend project:
Het Quashie School Project heeft als doel om leerlingen in Ghana een vervolgopleiding of een beroepsopleiding te laten volgen en ze hierin zelf een keuze te laten maken. Dit betekent minimaal 4 jaar (financiële) ondersteuning en persoonlijke begeleiding voor het kind en, waar nodig, de ouders. De basis van waaruit het Quashie School Project handelt is, niet het uit het hoofd leren van informatie, niet het klaarstomen voor de maatschappij, niet het klakkeloos volgen wat voorgeschreven is, maar een kind volledig tot bloei laten komen. Ieder kind kan zijn levensdroom volledig voelen en voeden, zonder de realiteit uit het oog te verliezen.Voor deze persoonlijke ontwikkeling biedt Homeland Oyoko een plek waar leerlingen na school met elkaar en met ons in contact kunnen blijven. Dit kan zijn door mee te helpen op het erf of in het guesthouse. Er komt een liefdevol team dat klaar staat om vragen te beantwoorden en ondersteuning te bieden. Ook ouders en docenten zijn van harte welkom. Persoonlijke ontwikkeling is een gezamenlijk proces en ontstaat vanuit verbinding met je omgeving.
Doelgroep:
SDG: SDG03 - Gezondheid en welzijn