Informatie

  • Doelgroep: Kinderen | Vrouwen en meisjes
  • SDG: SDG01 - Einde aan armoede | SDG02 - Einde aan honger | SDG03 - Gezondheid en welzijn | SDG04 - Goed onderwijs | SDG06 - Schoon drinkwater en goede sanitaire voorzieningen
  • Land: Zambia
  • Werelddeel: Afrika

Projecten

  • Chikupi

    We zijn in 2011 begonnen met een langdurige samenwerking met een beroepsopleiding school in Chikupi. Hier hebben we met partner, IHC Foundation, een lokaal voor vakonderwijs in de metaal ingericht en steunen we kinderen die met de juiste opleiding een beroep uit kunnen gaan oefenen als lasser of boer. In 2012 is er vanuit Nederland een container met metaalbewerkingsmachines verstuurd en in mei 2014 is de eerste lichting gestart met een 1 jarige opleiding metaalbewerking. Met behulp van de IHC Foundation is er in 2016 nog een container met metaalbewerkingsmachines zoals buig- en lasapparatuur etc. verzonden en onder de vlag van IHC Merwede zijn een onderwijstrainer en een elektro-specialist vanuit Nederland naar Chikupi gegaan om de school te ondersteunen en reparaties uit te voeren. Wederom met behulp van de IHC Foundation is er in 2018 een waterput geslagen t.b.v. irrigatie van de velden van het praktijkonderwijs van de landbouwopleiding.

    Doelgroep: Jongeren | Studenten

    SDG: SDG04 - Goed onderwijs

  • Kasenje Primery School

    In het stadje Kafue, ongeveer 40km. ten zuiden van Lusaka, staat bovengenoemde grote school met in 2016 meer dan 2900 leerlingen. Het schoolhoofd benaderde onze stichting om financiële hulp met de inrichting van een “home-economics”-klaslokaal. Belangrijk is dat de leerlingen na het verlaten van de school in ieder geval ”overlevingsvaardigheden” beheersen zoals hygiëne, zelf koken en onderhoud groentetuin. Het is ons gelukt om daarvoor een budget bij elkaar te brengen, waarmee de nodige spullen werden aangeschaft. Voor Kerst 2016 werd, met een trots schoolhoofd, het ingerichte praktijklokaal geopend.
    Een volgende vraag diende zich aan: de afbouw van 2 klaslokalen voor 6-jarigen. Dank zij wederom gulle donateurs, kon een aannemer aan de slag en eind 2018, de school telt bijna 4000 leerlingen, was de school 2 klaslokalen rijker en een zogenaamde “strong-room”. Dit is een soort kluis waar de examenvragen bewaard worden die natuurlijk niet vroegtijdig mogen uitlekken.
    Dit alles gebeurde in goede samenwerking met de schoolleiding en de districtsinspectie van het ministerie van onderwijs.

    Doelgroep: Jongeren | Kinderen | Studenten

    SDG: SDG03 - Gezondheid en welzijn | SDG04 - Goed onderwijs

  • Hetty Denen Health Post

    Na 4 jaar overleg is in 2004 De Hetty Denen Health Post officieel geopend. Voor dat er met de bouw, gesteund door HDF, is gestart is geregeld met het ministerie van gezondheid dat de dokterspraktijk erkend zou worden. Het ministerie zorgt dan voor personeel en medicijnen.
    De praktijk bevindt zich ongeveer 150 meter van de school.
    In 2006 werkt er een velddokter met 3 medewerkers, een assistent en een bewaker. Tot 2006 helpt de arts bij bevallingen ’s nachts bij kaarslicht. Daarna wordt de dokterspraktijk ook op het net aangesloten. In het kantoortje staat een kast vol met schriftjes. Dit zijn de patiëntendossiers. De patiënten zelf moeten zo’n schriftje bekostigen en meebrengen.
    In 2008-2009 worden de eerste plannen gemaakt om voorzieningen te verbeteren en ook een kraamkliniek toe te voegen aan de praktijk. We starten de financiële inzamelingen met resultaat:
    In 2014 is de kraamkliniek, nabij de praktijk, in gebruik genomen en is er een apparaat aangeschaft voor het steriliseren van instrumenten. Er werken 2 verloskundigen. De vrouwen krijgen ook voorlichting over inentingen, borstvoeding en goede verzorging.
    De praktijk heeft als belangrijkste aandachtspunten: malaria en HIV. De arts van De Hetty Denen Kliniek kan al vaststellen of de baby van een HIV positieve vrouw ook HIV besmet is.
    Anno 2016 is het aantal patiënten tot 10200 toegenomen en helpen er meerdere vrijwilligers in groepen. Voor een van deze groepen, de Youth Friendly Corner genaamd (een groep van 36 jongeren in de leeftijd van 15-19 jaar) hebben wij dit jaar 2017 een jeugdhonk gebouwd. De bedoeling is dat deze groep een gezonde levensstijl promoot naar leeftijdsgenoten toe om zo bijvoorbeeld het aantal HIV besmettingen te verminderen.

    Doelgroep:

    SDG:

  • Hetty Denen school in Shimabala

    In Shimabala (40km. vanaf Lusaka) stond een oude tochtige schuur met rieten dak waar de gaten al in gevallen waren. Er was geen school in het gebied en die moest er komen vonden wij. In 1998 wordt het hoogste punt bereikt en helpt de stichting ook mee om het dak erop te leggen en het gebouw af te werken. Er waren nu voldoende middelen om het gebouw af te werken. Natuurlijk moest de school ook ingericht worden met bureautjes, stoelen en een schoolbord. Boeken en leraren worden door de overheid ‘geleverd. In juni 1999 wordt de school in gebruik genomen en in september van dat jaar wordt de school officieel geopend.
    In 2004 wordt de school verder uitgebreid. Er zitten nu 450 leerlingen die les krijgen van 7 leraren. De helft van de kinderen krijgt ’s ochtends les en de andere helft ’s middags.
    De school breidt zich steeds verder uit en in 2010 staan er 8 leslokalen, een paar huizen voor leraren en in een hoekje apart de sanitaire voorzieningen en een waterput. De schoolgebouwen zijn in wit en fris blauw geverfd.
    In 2011 is de school er in geslaagd om een bibliotheekgebouw er bij te zetten en in te richten. Ook hebben we dit jaar Engelstalige boeken vanuit de bibliotheek van Eindhoven naar Shimabala kunnen verschepen. Daarnaast is het gelukt om de school te voorzien van internet en computers. In 2013 hebben we nog een aantal laptops aan de school kunnen schenken. Een van de leraren is belast met het opzetten van een IT lesprogramma zodat de kinderen daar ook in opgeleid worden. De school heeft in 2013 zo’n 850 leerlingen en 19 leraren in vaste dienst en enkele vrijwilligers. Enkele leraren wonen in de omgeving van de school maar een aantal leraren woont tot op 20 km afstand en reist dagelijks op en neer met de bus. De HDF is gevraagd om mee te werken aan het afbouwen van lerarenhuizen en het opknappen van bestaande huizen o.a. door ervoor te zorgen dat alle huisjes voorzien worden van wc’s en stromend water. Hierdoor kunnen na afloop naar verwachting ongeveer 10 leraren en hun gezinnen direct bij de school wonen. Deze leraren versterken ook de lokale gemeenschap als ze daar kunnen wonen en draagt zo bij aan een verdere ontwikkeling van de streek. Om een lang verhaal kort te maken, de school heeft sinds 1997 een enorme ontwikkeling doorgemaakt en al meer dan 1000 kinderen van een goede basisopleiding voorzien.
    In 2016 hebben we in samenwerking met de schoolinspectie een plan gemaakt om de toiletten en sanitaire voorzieningen op de huidige normen te krijgen. Dit betekent dat er een nieuw gebouw neergezet moest worden waar alle sanitaire voorzieningen centraal in geïnstalleerd worden, netjes gescheiden voor jongens en meisjes. Dit project is eind 2017 afgerond. In 2019 hebben we in samenwerking met Wilde Ganzen een schoolhal gebouwd.
    De school heeft de uitnodiging gekregen om de opleiding van Grade 10-12 te verzorgen. Dit betreft dus 16 tot 18 jarigen, die na succesvolle afronding een middelbaarschooldiploma in ontvangst mogen nemen. Om de leerlingen op te kunnen vangen zijn 4 nieuwe klaslokalen nodig. Onze hulp wordt wederom gevraagd om dit mogelijk te maken. Spannend voor ons als bestuur want het gaat over substantiële bedragen. In samenwerking met Wilde Ganzen en de ondersteuning van onze donateurs hebben we groen licht gegeven. In 2020 zal hiermee gestart worden.
    In 2018-2019 heeft de school en al zijn lokalen een make -over gehad .De officiële school kleuren zijn nu wit- bruin (voorheen blauw -wit) Bij de start van het nieuwe schooljaar is ook het schooluniform aangepast.

    Doelgroep: Jongeren | Kinderen

    SDG: SDG03 - Gezondheid en welzijn | SDG04 - Goed onderwijs

Sambeek