Onderwijs is de belangrijkste vorm van ontwikkelingshulp om de levens van mensen in ontwikkelingslanden écht te verbeteren. Met onderwijs, huiswerkbegeleiding, opvoedingsondersteuning en gezondheidspreventie verbetert de Stichting Kleutercentra de levensomstandigheden in de favela’s, de arme wijken in de grote steden van Brazilië.

Lokale mensen leiden de projecten, wat de gemeenschap bevordert. De projecten boren zelf ook andere bronnen van inkomsten aan. Wij stimuleren een overgang naar volledige zelfstandigheid.

Wij werken met minimale overhead; iedere euro die wij ontvangen komt bij de projecten terecht.

Doelstellingen: 

  • Kleuters van 2 tot 6 jaar in Brazilië – en hun ouders – leren wat naar school gaan is.
  • Kinderen in betere conditie brengen door hen de benodigde maaltijden te geven (met een lege maag is het moeilijk leren).
  • Kinderen van de straat houden, terwijl de moeders werken om in het levensonderhoud te voorzien.
  • Het welzijn van kleine kinderen verbeteren en hen de kans bieden hun kennis en sociale vaardigheden te ontwikkelen.
  • Veiligheid van kinderen in een omgeving waar veel geweld is vanwege drugs en wapenhandel in de favela.

Informatie

  • Doelgroep: Kinderen
  • SDG: SDG01 - Einde aan armoede | SDG02 - Einde aan honger | SDG03 - Gezondheid en welzijn | SDG04 - Goed onderwijs | SDG10 - Minder ongelijkheid
  • Land: Brazilië
  • Werelddeel:

Projecten

  • LER

    LER betekent Livro em Roda: boek op wielen.
    LER maakt het mogelijk dat kinderen in contact komen met boeken en de eerste stappen zetten in het leren lezen. Kinderboeken worden voorgelezen en gebruikt om activiteiten te stimuleren zoals toneelspelen, het verhaal navertellen, naspelen, tekenen, zingen en dansen.
    De stichting bekostigt de leerkracht/trainer (3 dagen per week) vanuit crèche Mosteiro, die dit project uitvoert op onze 3 kleuterscholen in Salvador da Bahia, haar reiskosten en de aanschaf van nieuwe boeken.

    Doelgroep: Kinderen

    SDG: SDG03 - Gezondheid en welzijn | SDG04 - Goed onderwijs

  • APIS

    APIS staat voor Associação de Promoção, Instrução en Serviços (organisatie van promotie, scholing en dienstverlening). APIS heeft een dagopvang voor kinderen van 0 tot 4 jaar, opgroeiend in een arme en gewelddadige wijk in het zuiden van São Paulo. Op dit moment verblijven er 75 kinderen van maandag tot en met vrijdag van 7 uur tot 17 uur. De crèche is opgezet zodat ouders (voornamelijk de moeders) van de kinderen de gelegenheid krijgen om te kunnen werken en de kinderen in die tijd niet op straat hoeven te verblijven, waar ze snel in aanraking met drugs en geweld komen. Op deze manier kunnen de werkende ouders in het levensonderhoud van hun kinderen (en vaak ook de rest van de familie) voorzien. In de crèche krijgen de kinderen een dagelijkse goede, warme maaltijd en worden ze voorbereid op verder onderwijs. Vanaf medio 2006 ondersteunt de Stichting de creche door het salaris van een pedagoge te vergoeden om goede sturing te geven aan de ontwikkeling van jonge kinderen in een gewelddadige omgeving.

    Doelgroep: Kinderen

    SDG: SDG01 - Einde aan armoede | SDG03 - Gezondheid en welzijn | SDG04 - Goed onderwijs | SDG10 - Minder ongelijkheid

  • Associacão Criança e Família

    De Associacão Criança e Família opgezet door de Française Bernadette Marchand, heeft als doel het lot van het arme kind te verbeteren. Inmiddels worden de projecten geleid door meerdere coördinatoren , allen wonende in de wijk. Criança e Família heeft meerdere projecten. Een kleuterschool voor kinderen van 2 tot 6 jaar en wordt bezocht door 150 kinderen. De kleuters worden ondersteund gericht op materialen, door de Stichting Kleutercentra. Naast de tienermoeders met babies opvang is er ook een naschoolse opvang voor kinderen van 6 tot 12 jr, gericht op huiswerkondersteuning. Er is een gezondheidspost en een praktische opleiding voor jongeren die hun school niet hebben afgerond. Hier krijgen zij praktische educatie zoals een vooropleiding voor automonteur, elektricien, bouwvakker (metselen, timmeren enz) en nagelmanicure. Er worden veel activiteiten georganiseerd, de kinderen krijgen niet alleen les, maar er wordt ook aan gezondheidszorg gedaan en aan sport zoals capoeira, voetbal, ballet en toneel.
    e school heeft een grote keuken waar dagelijks 250 kinderen, hun familieleden(die hier als vrijwilliger werken) en de leerkrachten kunnen eten. In het totaal worden 400 kinderen en 100 jongvolwassenen bereikt met het project.

    Doelgroep: Jongeren | Kinderen

    SDG: SDG01 - Einde aan armoede | SDG03 - Gezondheid en welzijn | SDG04 - Goed onderwijs | SDG10 - Minder ongelijkheid

  • Escola da Fraternidade

    Escola da Fraternidade in Salvador is gestart in 1991 op initiatief van Adalberto de Souza Lopes en het is daarmee een van de oudste projecten van de Stichting die nu nog ondersteund worden. In een sloppenwijk, waar Adalberto zelf woont, financierde de Stichting de verbouwing, waardoor de oorspronkelijke bouwval een echte kleuterschool werd met klaslokalen, een keuken en speelruimte. De school wordt intensief gebruikt en draait goed. Op de kleuterschool zitten nu zo’n 130 kinderen van ’s ochtends 8 uur tot ’s middags 17.30 uur. Ongeveer 60 procent van de kinderen heeft alleen een moeder, die overdag alle zeilen moet bijzetten om de kost te verdienen. Slechts een klein deel van deze alleenstaande moeders verdient het minimum loon, 135 euro per maand. De meeste moeders zijn “diaristas”, dagloonsters die met nog minder geld moeten rondkomen of helemaal geen werk hebben. Het schoolteam is enthousiast, bijgeschoold en erg betrokken bij de kinderen. Naast alfabetisering, knutselen en dergelijke wordt ook veel aandacht aan culturele activiteiten en ouders worden nauw betrokken bij de school. Maar de school is meer dan alleen een onderwijsinstelling. De kinderen krijgen er zo nodig ook medische en psychologische hulp. Daarnaast vervult de school een spilfunctie in de wijk, mensen kunnen er kopiereen, ruimtes huren voor bijvoorbeeld vergaderingen of feesten, cursussen volgen, van internet gebruik maken en deelnemen aan activiteiten als bazaars en bingo’s. Met dergelijke activiteiten krijgt de school extra inkomsten. Als stichting ondersteunen we een gedeelte van de salarissen van de leerkrachten en schoolmateriaal, belangrijk om de continuïteit en het niveau van het onderwijs te waarborgen. Ook blijven we activiteiten ondersteunen die weer inkomsten kunnen genereren, zoals de aanschaf van een kopieerapparaat.

    Doelgroep: Kinderen

    SDG: SDG01 - Einde aan armoede | SDG03 - Gezondheid en welzijn | SDG04 - Goed onderwijs | SDG10 - Minder ongelijkheid