4.1 Probleemstelling en project beschrijving
Ik laat hier Mr. Martin Wafula de Principal van de Andersen High School aan het woord, hij legt uit waarom intern in Kenia noodzakelijk zijn.

Redenen voor instappen.
Andersen middelbare school die is gelegen in het afgelegen deel van Kenia – de grens van Oeganda, is omringd door enorme semi overheids landbouwbedrijven (ADC). Deze boerderijen hebben kleine dorpen en zijn erg ver uit elkaar en in soms gelegen in het Bos. De studenten die naar Andersen komen, komen uit deze dorpen. De ouders van de studenten zijn landarbeiders die werken voor een karige beloning die altijd achteraf wordt betaald en meestal in natura waaronder voedsel, d.w.z. maïs. De boerderijen willen altijd hun geld vasthouden zodat de ouders altijd weer voor hen aan het werk moeten.

De reden voor uitbreiding van de slaapzaal is dus als volgt:

1. Verbetering van de academische prestaties. Op basis van de resultaten van de eerste groep meisjes die in het internaat woonden, verbeterden de studenten hun score met gemiddeld 18%. En deze verbetering werd veroorzaakt door:

Meer leertijd: de studenten die op school wonen krijgen meer leertijd. Dit komt omdat zij op school blijven en dus geen lessen missen. Ze krijgen ook meer contacturen met leraren, dit komt omdat leraren rond de school wonen en dus extra begeleiding kunnen geven aan studenten die extra onderwijs nodig hebben.

b. Ruime leeromgeving. Studenten worden thuis geconfronteerd met uitdagingen, met name meisjes die ingezet worden voor het verzamelen van brandhout, koken, meehelopen op de boerderijen. Zulke studenten zijn dus aan het einde van de dag erg moe en kunnen geen tijd vinden voor hun persoonlijke studie en als zodanig doen de studenten het minder goed.

De ouders hebben ook niet steeds paraffine om de lampen aan te steken zodat ze ’s avonds minder met hun studie bezig kunnen zijn.

2. Er zijn studenten uit deze gemeenschap die het zeer goed hebben gedaan op de basisschool maar het zich niet kunnen veroorloven om naar andere goede scholen te gaan of vanwege de afstand of vanwege gebrek aan middelen. Zij kunnen worden geholpen om hun levens te verbeteren door in een internaat te gaan wonen. En dus als deze faciliteit op onze school kan worden uitgebreid, zullen deze studenten daar veel baat bij hebben en hun academische dromen kunnen verwezenlijken.

3. Lange afstand. De studenten lopen zeer lange afstanden naar school. Sommige studenten moeten meer dan 20 km per dag op weg van en naar school. Dat is een grote belasting. Dit wordt nog erger tijdens het regenseizoen, waar de temperaturen laag zijn en er veel modder op de weg is. De studenten maken ook gebruik van gevaarlijke voetpaden door het bos en struikgewas waar sommigen zelfs zijn aangevallen door wilde dieren, met name buffels die tijdens de regenperiodes dicht bij de menselijke nederzetting komen.

4. Verbetering van de slagingspercentages: een groot aantal studenten die hun school hier beginnen maken hun opleiding niet af. Ze stoppen om de een of andere reden om niet meer naar school te gaan en kunnen daarom geen productief lid van de samenleving worden. Toen de school begon was het percentage voortijdig schoolverlaten 70% (jongens 20% en meisjes 50%). Sommige redenen zijn de gevaren op de weg. Sommige studenten verlaten hun huis al om 04:00 en wanneer ze wilde dieren, bandieten en veedieven tegenkomen, zien ze soms slachtoffers van geweld op hun weg en zijn ze bang en vallen daarmee uit. Meisjes worden ook opgejaagd door mannen en door hun onwetendheid en armoede zijn ze prooi, waardoor sommigen zwanger worden en sommigen kiezen om te trouwen om de lange dagelijkse reis van en naar school te vermijden. Er is ook kinderarbeid, vanwege de armoede kiezen sommige studenten ervoor om niet naar school te gaan, maar werken op de boerderijen om een paar centen te verdienen en deze aanhoudende afwezigheid leidt tot uitval.

5. Ontwikkel sociale vaardigheden. De sociale etiquette van de meeste studenten ontbreekt. Dit komt omdat ze alleen interactie hebben gehad met mensen uit hun dorpen en nergens anders, dus wanneer ze mensen uit andere gebieden ontmoeten, zijn ze verlegen en hebben ze een zeer laag zelfbeeld. Zulke studenten krijgen bij verblijf in het internaat voor langere tijd contact met anderen en ontwikkelen daardoor sociale vaardigheden.