Samen doen we meer. Samenwerken biedt veel voordelen. Samenwerken op landenniveau. Samenwerken rondom een thema. Maar hoe zet je een succesvolle samenwerking op? Aan de hand van de ervaringen van Family Power werkten Anne Vijverberg (Family Power) en Yvonne van Driel (Partin) een aantal tips uit. Ook bijdrages gedeeld in het webinar ‘De kracht van samenwerking‘ zijn hierbij opgenomen. 

Wat kunnen we leren van de succesfactoren van Family Power? 

Family Power is een samenwerkingsverband tussen negen Nederlandse particulieren initiatieven en hun internationale partners in vier continenten. Family Power bundelt verhalen, ervaringen en concepten om goede zorg van kwetsbare kinderen zichtbaar te maken. Leren, van elkaar leren en  delen, dat is de kern van deze samenwerking. En samen laten zien dat het anders kan. Meer weten? Kijk op familypower.net/

Samen is meer mogelijk dan alleen. Samenwerking maakt deuren open.

  • Samenwerkende organisaties zijn geen concurrenten van elkaar, maar kunnen elkaar juist heel mooi aanvullen.
  • Samenwerken met andere organisaties is een leerproces. Het geeft nieuwe inzichten voor je eigen werk.
  • Het delen van kennis, vaardigheden en ervaringen is de smeerolie van samenwerken.
  • Gezamenlijkheid als belangrijk beginsel voor samenwerken. Gedreven door inhoud en daar praktisch invulling aan geven maakt samenwerken succesvol.
  • Samenwerkende (kleine) organisaties hebben een stem en worden gezien. Door erkenning krijgt het meer aandacht. Zowel voor het geheel als voor elke organisatie apart.
  • Je staat niet alleen. Er zijn anderen die ook met een bepaald thema worstelen/werken.
  • Je wordt deel van een groter geheel.
  • Ieder doet wat ie kan om bij te dragen. En dat werkt.
  • Door resultaten te laten zien, bekrachtig je de uitnodiging aan anderen om mee te doen.
  • Samenwerken kan een sneeuwbaleffect teweeg brengen. Zo kunnen ook andere organisaties betrokken worden (en profiteren).

Geef de samenwerking een kans. Alle begin is moeilijk.

  • Investeer in het samenwerken. Samenwerken kost tijd en middelen.
  • Werk aan relaties. Neem de tijd om elkaar goed te leren kennen.
  • Kijk naar de uitkomst van het geheel en stimuleer leren.
  • Start met een klein aantal organisaties. Dat maakt het overzichtelijk en behapbaar.
  • Zoek de gezamenlijkheid.
  • Kader de samenwerking helder af.
  • Bespreek het doel, maak een duidelijken praktisch (project)plan en stel dit gezamenlijk vast.
  • Maak een budget en zoek financiering.
  • Zorg voor een duidelijk begin- en eindpunt. Na de implementatieperiode kan dan gekeken worden naar eventueel vervolg.
  • Deel duidelijk ook elkaars ambities, behoeftes en mogelijkheden.
  • Stel een coördinator aan.
  • Zorg voor een duidelijke rolverdeling van alle betrokkenen.
  • Maak duidelijke afspraken.
  • Stel desgewenst een stuurgroep samen en creëer werkgroepen.
  • Zorg voor duidelijkheid in de communicatie, zowel intern als extern.
  • Verzin ook acties en laat regelmatig zien wat er gebeurt. Dat kan via nieuwsbrieven.
  • Organiseer regelmatig (online)meetings.
  • Sta stil bij bepaalde ijkpunten en vier je successen! Maar bespreek ook de knelpunten.

In dit document ‘TIPS Samenwerking hebben we alle tips – met toelichting – nogmaals op een rijtje gezet. 

Lees het verslag van het webinar ‘De Kracht van samenwerking’ hier: Geen concurrenten, wel onderdeel van een groter geheel. Samenwerken voelt goed