Informatie aan donateurs over wat andere donateurs gemiddeld aan jullie stichting geven, heeft een licht positief effect op het geefgedrag van andere donateurs. Dit blijkt uit onderzoek van drie onderzoekers verbonden aan de Vrije Universiteit Amsterdam.

In het onderzoek They ought to do it too: Understanding effects of social information on donation behavior and mood hebben de onderzoekers gekeken naar de effecten van sociale informatie. Sociale informatie, die potentiële donoren informatie geeft over het donatiebedrag dat door eerdere donateurs wordt gegeven, wordt vaak toegepast als een interventie in online donatiecontexten. Dat donatiebedrag werd gezien als de sociale norm. Uit dit onderzoek komt dat donateurs juist niet hetzelfde bedrag geven als het suggestiebedrag, maar juist net iets boven dat bedrag gaan zitten.

Sociale informatie zorgt voor positief gevoel
Een negatief effect van sociale informatie zou kunnen zijn dat donateurs minder keuzevrijheid ervaren. Het gevolg hiervan op de lange termijn zou een daling van het aantal donateurs kunnen betekenen. Uit dit onderzoek blijken die negatieve effecten niet. Donateurs ervaren juist een gevoel van keuzevrijheid. De sociale informatie heeft volgens de onderzoekers een positief effect op iemands stemming na het doneren.

Slim benutten
Jullie kunnen mogelijk voordeel halen uit deze resultaten. Meestal is het niet moeilijk om het gemiddelde donatiebedrag over een bepaalde periode te achterhalen en te delen. Afhankelijk van de context heeft het delen van deze sociale informatie dan het effect dat donateurs 10 tot 20% meer geven.

Bron: RendementOnline | VU
Foto: AbsolutVision | Unsplash