De uitdrukking Al doende leert men kennen jullie allemaal. Maar kenden jullie deze al: Al doende groeit men! Wij kenden die ook nog niet, maar Kirsten Giethoorn voegde deze uitdrukking tijdens het webinar ‘Hoe werf je als klein goed doel fondsen’ toe aan de oorspronkelijke versie. En we kunnen beamen dat dat een waarheid is als een koe. Want zij laat zien hoe Friendship Foundation groeide. Met relatief weinig middelen. De baten van Friendship Foundation stegen in nog geen 20 jaar met de factor 10. Luister het webinar terug en ga zelf aan de slag tijdens peer-to-peersessies. En maak ook zo’n groei door!

Wie niet waagt, die niet wint

door Yvonne van Driel | Partin

Partin organiseerde vorig jaar peer-to-peersessies over crowdfunding. Carlijn Stam was erbij. Zij was toen nog niet zo lang vrijwilliger bij Talking Hands. En veel ervaring met crowdfunding had ze niet. Maar onder het motto Wie niet waagt, die niet wint zette ze een crowdfundingsactie rondom #GivingTuesday op. Ruim tweederde van het streefbedrag werd in een dag opgehaald. Dat geld ging naar de constructie van een waterput in Oeganda. Maar belangrijker: met de opgedane kennis kan Talking Hands verder. En daar draagt het crowdfundingsfactsheet zeker aan bij.

Al doende leert men
Het factsheet is een bestand in Excel met allerlei kolommen voor het opzetten van een crowdfundingscampagne. Het is feitelijk de leidraad. Zo bepaal je van tevoren doel, tijdspad, streefbedrag, donatiebedragen en in return. Maar ook emotie, urgentie, originaliteit en droom. Dat laat zien waarom jouw project anders is dan andere.

Carlijns crowdfundingstips:

    • Plan je campagne aan de hand van het factsheet
    • Werk nauw samen met je partnerorganisatie
    • Betrek je collega’s/medebestuursleden en vrijwilligers
    • Werk naar een bepaalde datum/periode toe, bijvoorbeeld Giving Tuesday*
    • Zet je content voor sociale media klaar
    • Gebruik ook je bestaande kanalen bijvoorbeeld nieuwsbrief of je persoonlijke sociale mediakanaal
    • Zet je campagne op een donatieplatform (zoals PIFworld); dan betrek je een groter publiek
    • Zet in elke (sociale media) post een actieknop of QR-code; maak doneren makkelijk
    • Kies bewust foto’s die bij je boodschap/sociale media-post passen
    • Gebruik hashtags (verzin die al eerder en gebruik ze in al je sociale media-uitingen)
    • Stel vragen op je sociale media-posts; dan ontstaat interactie
    • Of bedenk een winactie
    • En bedank!

En al doende groeit men!
Friendship Foundation heeft al meer ervaring met fondsenwerving. In nog geen 20 jaar zijn de inkomsten van de stichting gegroeid met een factor 10. Vorig jaar waren de baten meer dan € 100.000. Kirsten Giethoorn legde uit hoe zij dat aanpakte.

Fondsenwervingstips van Kirsten:

    • Breid de kring van vaste donateurs uit. Vraag je oma, je buurvrouw en collega om ambassadeur te worden.
    • Vraag ambassadeurs niet (alleen) om donaties, maar vraag de boodschap/campagne te verspreiden.
    • Ben creatief. Bedenk dat veel mensen je volgen op sociale media. Doe bijvoorbeeld een de oproep tijdens je verjaardag voor een doorgeefcadeautje voor project
    • Zoek naar specifieke doelgroepen. Denk daarbij aan reizigers die je projectland bezoeken of kennen. Of mensen die betrokken zijn bij je thema.
    • Schrijf vermogensfondsen aan. Bouw relaties op. Let daarbij op dat je je zaken op orde hebt, zoals de website, het jaarverslag en het beleidsplan. Bedenk: Het fonds kiest jou.
    • Onderzoek ook andere mogelijkheden die bijdragen aan je missie. Het draait niet alleen om geld. Denk bijvoorbeeld aan gratis hulpmiddelen voor non-profits, zoals Canva, Techsoup en Google grants.
    • Maak deals met een ‘gesloten beurs’. Die drukker wil het drukken van de folders vast met korting of gratis doen, als jij het logo van zijn bedrijf op je website plaatst.
    • Neem een kijkje bij de andere stichtingen. Leer hoe zij fondsenwerven en doe ideeën op. Want: Beter goed gejat, dan slecht bedacht.
    • Werk nauw samen met de lokale partner. Ook als het om fondsenwerven gaat. Lokaal fondsenwerven biedt steeds meer kansen. Investeer ook daarin. Er zijn trainingen daarvoor.
    • En bedank altijd iedereen die doneert. Ook voor de kleine giften.

Wil jij ook groeien?
Bij voldoende interesse organiseert Partin 3 tot 4 sessies om samen met anderen ook de kneepjes van een goede crowdfundingscampagne te leren. Vanuit hetzelfde punt wordt samen opgetrokken om jouw campagne vorm te geven. Van elkaar leren is daarbij het uitgangsprincipe. Onder begeleiding van ervaren trainers.

Heb je interesse? Stuur een e-mail naar secretariaat@partin.nl en we nemen contact met je op. Stuur ook een mail als je er andere onderwerpen zijn waarmee je  aan de slag wilt.

En natuurlijk zijn er verschillende toolkits die alles uitleggen over fondsenwerven. Ga naar kleinegoededoelen.nl/toolkits/ Voor leden van Partin zijn deze gratis en in te zien via Mijn Partin.

Terugkijken
Bekijk hier het webinar ‘Hoe werf je als klein goed doel fondsen‘ terug.

Het webinar werd op 25 april 2023 door Partin georganiseerd. Partin organiseert regelmatig webinars en (online)bijeenkomsten voor en door particuliere initiatieven. Heb jij een idee of wil je over een bepaald onderwerp meer weten? Schrijf dan naar secretariaat@partin.nl.

* Giving Tuesday is dit jaar op 28 november. Dat is de dinsdag na Black Friday en Cyber Monday. Beide dagen staan in het teken van kopen. Giving Tuesday wil juist wat teruggeven.