LinkedIn biedt veel mogelijkheden om te netwerken. Maar daar moet je wel wat voor doen. ‘Het is duursport’, zei Anton Honing tijdens het webinar Haal meer uit LinkedIn. Want naast connecten is de content belangrijk. En moet je actief blijven zoeken om mensen aan je goede doel te binden. Yvonne van Driel maakte een korte samenvatting over online netwerken. Om meer te weten over de content (posten en delen) bekijk het webinar terug.

Allereerste even de uitleg over wat Anton met de 2 c’s bedoelt. Connect en content. Connecten is alles wat je onderneemt om mensen te leren kennen en ontmoeten. Van verbinding tot gesprek, van prospect tot lead, partner of donateur. Content is alles wat je zelf publiceert en deelt op LinkedIn. Ook je profiel en bedrijfspagina. De nadruk ligt echter vooral op bijdragen en artikelen.

Zo dat weten we nu. Een goed uitgangspunt. Ik ga hieronder vooral in op het connecten.  Over zoeken en gevonden worden.

Het nieuwe netwerken
LinkedIn is een nieuwe manier van (online) netwerken. LinkedIn is social media, maar geen facebook. Het gaat bij LinkedIn niet zozeer over wie jij kent, maar wie jou kent. En vraag je af of op LinkedIn jouw doelgroep zit. Denk aan bedrijven, sponsoren, potentiële donateurs en andere partners. Mensen en organisaties waarvan jij wilt dat ze jouw goede doel kennen.

Zorg ervoor dat zoveel mogelijk mensen je kennen. Immers, als niemand weet waarvoor ze je moeten benaderen, zal je nooit mensen vinden die jouw doel een warm hart toedragen.

Eerst maar eens iets over zoeken en vinden.

LinkedIn is een olievlek
Wat in fondsenwervingsjargon warme contacten heet, noemt Anton eerste graad in je onlinenetwerk. Die eerste graad heeft dan weer contact met de tweede graad. De tweede graad met de derde en die weer met de vierde graad. Door veel contacten in de eerste graad, bereik je dus veel mensen in de tweede graad.

Breid je netwerk uit door je te richten op de tweede graad. Want daar zitten kansen voor extra aandacht voor jouw goede doel of organisatie. Vind iemand waarmee je graag in contact zou komen, door te gaan zoeken bij je warme contacten. Dat kan bijvoorbeeld door op connectie onder het profiel te klikken. Als dat blauw is, kun je zien met welke mensen jouw contact in contact staat.

Maak dan contact, nodig die persoon uit. Zo wordt de olievlek groter.

Schrijf er wel altijd een persoonlijk bericht bij als je iemand uitnodigt. Dat is iets meer werk, maar maakt het contact al veel warmer. Of vraag aan je al bestaande connectie of je geïntroduceerd kunt worden. Ook kan je zoeken met de zoekfunctie.

En dan nu iets over gevonden worden.

Maak je profiel VAAS
Je profiel is je visitekaartje. Zet dus goede zoekwoorden in profiel. Richt je dan vooral op de doelgroep. Wie wil je bereiken met je boodschap of wie wil je betrekken bij je goede doel.

Maak je profiel VAAS. VAAS staat voor Volledig, Actueel, Aantrekkelijk en Slim. De kopregel is als een mini-pitch. De foto moet goed aansluiten bij jouw profiel. Zet daar gerust een foto van je stichting bij.

Dat geldt ook voor je bedrijfspagina. Dat is bijvoorbeeld is de pagina van je stichting. Bedenk dat die bedrijfspagina een mini-website is. Stem deze dus goed af met je website van jouw organisatie.

LinkedIn is geen wondermiddel
Na een uitgebreide uitleg over hoe je goede content kunt maken, sluit Anton het webinar af met: ‘LinkedIn is geen wondermiddel.’ Dat hadden we ook niet gedacht, maar we hebben wel gezien en gehoord dat we er meer uit kunnen halen. En dat is goed om te weten.

Terugkijken
Bekijk hieronder het webinar Haal meer uit LinkedIn terug.

PS Anton nam mijn profiel steeds als voorbeeld. En hij gaf meerdere verbetertips. Ik had dan ook beloofd mijn LinkedIn profiel VAAS te maken. Helaas is dat er nog bij ingeschoten. ;-)

Tekst: Yvonne van Driel | Partin | 8 mei 2024
Foto: Gabler-Werbung | Pixabay

Partin organiseert regelmatig webinars en (online)bijeenkomsten voor en door particuliere initiatieven. Heb jij een idee of wil je over een bepaald onderwerp meer weten? Schrijf dan naar secretariaat@partin.nl.