‘Het verhaal moet behapbaar, persoonlijk, iets van urgentie hebben en mijn bijdrage moet voelen als deel van de oplossing’. Zo vatte Yvonne van Driel de onderzoeksresultaten die Mirjam Vossen presenteerde samen. Mirjam voegde daar beweging – iets is gaande – aan toe. En een prettigĀ  wervend verhaal kenmerkt zich door een goede balans tussen probleem en oplossing: dat is pakweg een alinea met probleem, overige delen met oplossing.Ā 

In dit webinar Bereik meer met een positief verhaal presenteerde Mirjam de resultaten van een onderzoek dat zij in opdracht van Partos, Wilde Ganzen, Young Africa, Red een Kind, Amref Flying Doctors, Dorcas en Woord en Daad uitvoerde. Een belangrijke conclusie uit dit onderzoek ā€˜Positieve wegen naar betrokkenheidā€™ is dat de balans in het verhaal ertoe doet: in positieve verhalen gaat een klein deel over het probleem; de meeste tekst gaat over de aanpak, oplossing of positieve verandering. Positief gewaardeerde verhalen werken meestal activerend, negatieve verhalen maken meestal onverschillig en passief. Hoewel dit niet altijd op gaat ā€“ ook negatieve verhalen kunnen activeren ā€“ geldt ook hier dat de balans in het verhaal ertoe doet.

Na de presentatie van deze geleerde lessen maakten de deelnemers een oefening en namen hun eigen verhalen onder de loep.

Het webinar van 7 december 2021 is nu terug te kijken. Klik hieronder.

Meer informatie over verhalen en beeldvorming, vinden jullie hier of in de Toolkit Aansprekende verhalen schrijven.