Het sponsoren van een kind is een veelvoorkomende manier om financiële bijdrages te werven. Op het eerste gezicht lijkt dat concept iets waarbij iedereen wint. Het kind zelf krijgt nieuwe kansen. De lokale organisatie en gemeenschap worden versterkt. De stichting zelf heeft een redelijk vast inkomen. En voor sponsorouders zelf is het een verrijkende ervaring. Maar is dat allemaal zo? Het 4de Pijlersteunpunt ondervroeg in 2021 Vlaamse particuliere initiatieven naar deze wijze van doneren. 

Voorkom teleurstelling. Stel verwachtingen goed op elkaar af.

In Vlaanderen worden particuliere initiatieven 4depijlerorganisaties genoemd. Het 4de Pijlersteunpunt  van de Belgische organisatie 11.11.11 is vergelijkbaar met Partin. In 2021 ondervroegen zij 75 organisaties; 36 daarvan blijken met een systeem van sponsorouders te werken. Hieronder de belangrijkste bevindingen.

Hoeveel kost het ‘sponsorkind’?
Bij de 36 respondenten ligt de gevraagde sponsorbijdrage gemiddeld tussen €16,99 en €18,05 per maand. Maar de variatie is groot: van €2 tot meer dan €50 per maand. Bij zes organisaties werd de keuze van hoogte van bijdrage aan de sponsoren gelaten. Soms worden de bedragen aangepast. Bijvoorbeeld als het kind naar de middelbare school gaat. De schoolkosten stijgen dan. Iemand die een kind sponsort schenkt jaarlijks zo’n €300 tot €600 per jaar.

Interessant gegeven is dat de gevraagde bijdrage voor veel 4de Pijlerorganisaties (particuliere initiatieven) lager dan wat veel (internationale) ngo’s vragen. Die vragen dikwijls een bedrag van net iets meer dan €1 per dag. Dat is dan al gauw €30 per maand. Dat zijn NGO’s zoals Plan International, SOS Kinderdorpen en World Vision.

Hoe wordt het bedrag besteed?
Bij meer dan de helft van de organisaties gaat de bijdrage niet naar het kind alleen. 46% steunt de partnerinstelling of een school en 17% besteedt het aan projecten die ten goede komen van het welzijn van kinderen in het algemeen. Bij slechts 29% van de organisaties staat die één-op-één-relatie met het kind wel centraal.

Waaraan wordt het geld besteed?
Bijna alle ondervraagde organisaties besteden het geld aan basisbehoeften zoals voeding en onderwijs. Kinderen kunnen naar school en kunnen gezond eten. Soms worden ook projecten gefinancierd die de school, het gezin of de gemeenschap verder helpen.

Hoe verloopt de interactie tussen de sponsor, het kind en de organisatie? 
Bij 60% van de gevraagde organisaties heeft de sponsor de mogelijkheid persoonlijk contact te hebben met ‘hun’ sponsorkind. Bij 34% kunnen de sponsorouders geschenken of een pakket (laten) bezorgen. Bij 54% van de organisaties is het toegestaan om ook te ter plaatse op bezoek te gaan.

Bij 34% van de organisaties hebben de sponsors geen rechtstreeks contact met het kind zelf. Het contact verloopt via 4de Pijlerorganisatie of de partnerinstelling. Ze worden op de hoogte gehouden via een nieuwsbrief of ontvangen foto’s, brieven of schoolrapporten.

Wat levert het op?
Door kinderen te laten sponsoren heeft de 4de Pijlerorganisatie of particuliere initiatief vaak relaties met donateurs van lange duur. Het vraagt wel wat werk om de donateurs erbij te blijven betrekken. En natuurlijk kunnen donateurs zich altijd als ‘sponsorouder’ terugtrekken.

Ook de sponsoren waarderen de directe aanpak en voelen zich al snel bij het project en de organisatie betrokken. Ze weten waaraan ze geven. Daardoor zijn ze soms vrijgeviger. Schenkingen van soms meer dan €500 per jaar zijn niet ongewoon. En dat voor meerdere jaren. Door deze vorm van direct contact wordt hun wereld groter.

Natuurlijk is niet elk kind een modelkind. Niet alle kinderen kunnen alle kansen die ze krijgen aannemen. Dat kan bij de sponsorouders tot teleurstelling leiden. En natuurlijk bij de betrokken organisaties. Een ander aangedragen probleem is het feit dat het sponsoren van één kind ontwrichtend kan werken binnen het gezin, op school of binnen de gemeenschap.

En dan het kind. Dat krijgt meer dan alleen financiële steun. Ze kunnen natuurlijk naar school. Maar ze voelen zich ook meer gewaardeerd en hun motivatie om te slagen krijgt een boost. De aandacht van een sponsorouder geeft het kind meer vertrouwen en geloof in zichzelf. Dat is al winst op zich.

Is alles winst dan?
Jacques Mevis (4de Pijlersteunpunt/11.11.11) meent echter kritisch te moeten blijven en waarschuwt voor teleurstellingen: ‘Financiële sponsoring biedt ongetwijfeld kansen en mogelijkheden voor iedereen die erbij betrokken is. Zeker ook voor de kinderen die gesteund worden.

Maar vermijd teleurstellingen. Maak die kans op teleurstellingen zo klein mogelijk door heel bewust te kiezen welk model jij toepast en maak goede afspraken. Denk op lange termijn. En bekijk dit alles vanuit het perspectief van het kind zelf, vanuit het perspectief van de partnerorganisatie waar je mee samenwerkt en de gemeenschap ginds. Want het gaat tenslotte om hén.’

 

Lees alle uitkomsten van de bevraging  in dit artikel. Lees daar ook de bedenkingen van de auteur over ‘Chosen’,  het sponsorprogramma van World Vision. Een programma waarbij het kind de sponsorouders mag uitzoeken. En niet andersom.

Willen jullie ook aan de slag met sponsoring van kinderen? Bekijk dan deze tips

Bron: Jacques Mevis / 4depijler (samengevat door Yvonne van Driel)
Foto: Meraih Bintang