Van #hashtag tot QR-code, alles kwam aan bod tijdens het webinar op 18 mei over sociale mediacampagnes. Arja Hilberdink vertelde over het opzetten van een campagne met als voorbeeld Nieuwe Generatie Brasil. In december vorig jaar lukte het om met een gerichte online fondsenwervingsactie het geld voor een pickup bijeen te halen. Dat was rondom #GivingTuesday. Dit jaar wordt elke dinsdag tot ‘geefdag’ gemaakt. Yvonne van Driel (Partin) riep alle deelnemers op om mee te doen. Het thema op 15 juni is namelijk #armoedevermindering. En daar werken we allemaal aan.

Start met het einde
Bedenk van tevoren goed wat je wilt bereiken met de campagne. Oftewel begin met het einde. En maak filmpjes, foto’s en andere materiaal om aandacht via social mediakanalen te genereren. Vraag ook aan je warmste contacten of zij meehelpen de boodschap verder te verspreiden. En laat je partners aan het woord. Belangrijk is dat de website altijd op orde en actueel is. Geïnteresseerden zullen daar uiteindelijk een kijkje nemen.

Gebruik een QR-code opdat potentiële donateurs direct tot actie kunnen komen. QR-code is een handige manier om betaalverzoeken, zoals Tikkie, te delen. QR staat voor Quick Response (snelle reactie). Gebruik op je social media-uitingen, nieuwsbrieven en website een QR-code en je zult zien dat het donaties oplevert. Zomaar wat tips van Arja.

Een hashtag is een combinatie van het #-teken en daarachter een woord/term. Je kunt hashtags onder andere gebruiken om een bericht over een onderwerp snel terug te vinden op social media zoals Twitter, Instagram, Facebook en LinkedIn. Of andersom: als je gevonden wil worden op bepaalde termen, dan kun je hashtags toevoegen aan je bericht om je bereik te vergroten. Goed gebruik van hashtags kan ook leiden tot meer engagement en meer volgers.

Laat zien wat jullie doen
Naast #GivingTuesday, de dinsdag na Black Friday en Cyber Monday, wordt sinds dit jaar elke week een speciale wereldwijde themadag georganiseerd. In samenwerking met het #GivingTuesday-team in Nederland heeft Partin gekozen voor SDG 1. Armoedevermindering is vaak drijfveer én einddoel van particuliere initiatieven actief binnen internationale samenwerking.

En dat willen we laten zien. In de week van 15 juni gaan we samen campagnes opzetten. Daaraan beginnen is zeker niet te laat. We helpen jullie er graag bij. We hebben het een en ander voor jullie klaargezet. Ga naar https://partin.nl/givingeverytuesday/ en maak een videoboodschap. Erik Boerrigter vertelt je in een video hoe eenvoudig en makkelijk dat is.

Jullie hoeven alleen jullie verhaal over hoe jullie bijdragen om armoede te verminderen te vertellen en verspreiden. Gebruik daarbij de juiste hashtags gebruiken: #NoPoverty #GivingEveryTuesday #Partin #SDG1

Natuurlijk kunnen jullie ook een specifiek doel gebruiken om jullie campagne kracht bij te zetten. Denk aan naamsbekendheid, fondsenwerving, betrekken van vrijwilligers, donateurs bedanken, nieuwe donors vinden of goederen verkrijgen.

Het webinar is hieronder terug te kijken. Lees ook Kom in actie. Meer toolkits over het opzetten van campagnes vinden jullie op givingtuesday.nl. Mee doen op 15 juni, klik HIER.

 

Wij organiseren regelmatig webinars en (online)bijeenkomsten voor en door onze leden. Geef jullie interesses en ideeën voor webinars aan ons door. Ook zijn we op zoek naar leden die mee kunnen helpen in de voorbereiding van deze bijeenkomsten.