Voor veel non-profit initiatieven blijkt crowdfunding een manier om juist in lastige tijden fondsen te werven. Hoewel er twaalf procent minder geld via crowdfunding opgehaald in de eerste helft van dit jaar ten opzichte van diezelfde periode vorig jaar, haalden maatschappelijke en creatieve projecten juist meer geld met crowdfunding op. Dat blijkt uit onderzoek van het platform crowdfundingcijfers.nl. 

In de eerste helft van 2020 is in Nederland 178 miljoen euro via crowdfunding opgehaald. Dat is 12% minder dan in de eerste helft van 2019, toen 203 miljoen euro werd opgehaald. Het gaat dan om alle vormen van crowdfunding: maatschappelijke organisaties, ondernemers, creatieve organisaties en consumentenleningen.

Vooral ondernemingen haalden in de eerste helft van 2020 minder financiering op dan voorgaande perioden. Maatschappelijke en creatieve projecten haalden echter juist meer geld met crowdfunding op. Voor veel non-profit initiatieven blijkt crowdfunding een manier om juist in lastige tijden samen goede en mooie plannen te steunen en van de grond te krijgen.

Voor maatschappelijke projecten is het totaal opgehaalde bedrag 12,9 miljoen euro en het gemiddelde bedrag per project 2.500 euro. Het aantal maatschappelijke projecten groeide fors. Het aantal creatieve projecten groeide voorzichtig en het aantal ondernemingen dat succesvol gebruik maakte van crowdfunding daalde juist. Maar liefst 71% van de gefinancierde projecten waren in de eerste helft van 2020 maatschappelijke projecten.

Het onderzoek richt zich op de crowdfundingscampagnes van alle Nederlandse crowdfundingsplatforms. Daaronder PIFWorld, GeefGratis, 1%Club en WhyDonate. Dit zijn vooral de platforms die door particuliere initiatieven gebruikt worden.

Bron: crowdfundingcijfers.nl

Foto: De perfect van de regio in gesprek met vrouwen uit Inadougoum (Niger) over de gevolgen van de pandemie Stichting Aman-Iman Â