Het bereiken van jongeren als donateurs is vaak een hele kluif. Maar niet getreurd. Influencers kunnen jullie daarbij helpen. Dat heet influencermarketing. Uit onderzoek blijkt namelijk dat de inzet van een influencer een positief effect kan hebben op twijfelende en potentiƫle donateurs om daadwerkelijk te doneren. Dit onderzoek werd in opdracht CBF door masterstudenten van de VU uitgevoerd. Maar hoe maak je als goed doel optimaal gebruik van de kracht van influencermarketing? Daarover schreef CBF een informatief artikel.

Influencermarketing is het inzetten van influencers ā€“ bloggers, vloggers, Instagrammers, TikTokkers, Youtubers, contentcreators ā€“ om je verhaal te vertellen en zo een (nieuwe) doelgroep te bereiken. Influencers zijn geen ambassadeurs. Ambassadeurs zijn vaak bekende mensen. Influencers zijn meestal alleen bekend bij een specifieke doelgroep. De betrokken onlinevolgers zien de influencers als geloofwaardig en daardoor kunnen influencers heel doelgericht invloed uitoefenen op deze specifieke doelgroep.

Er zijn verschillende soorten influencers. Het bereik van de influencer bepaalt tot welke categorie de influencer hoort.

  • Nano-influencers: tot 5.000 volgers
  • Micro-influencers: 5.000 tot 50.000 volgers
  • Meso-influencers: 50.000 tot 100.000 volgers
  • Macro-influencers: 100.000 volgers tot 1 miljoen volgers
  • Mega-influencers: meer dan 1 miljoen volgers

Welk soort influencer het beste past bij een campagne, hangt af van de doelstellingen. Wat willen jullie bereiken? Willen jullie dat zoveel mogelijk mensen jullie campagne zien of willen jullie juist een relatie opbouwen met jullie doelgroep? Hoe bekender de influencer, hoe groter het bereik. Maarā€¦ hoe groter het bereik, des te kleiner is de binding met de volgers ā€“ en dus ook de doelgroep.

Of influencermarketing ook voor kleine goede doelen haalbaar is, hangt natuurlijk van meerdere zaken af. Er zijn veel bedrijven die grossieren in het vinden van influencers die bij jullie doel zouden passen. Daarvoor moet je dus betalen. Maar misschien biedt een lokale influencer uitkomst. Of ken je persoonlijk een influencer. Bespreek dan de mogelijkheden. Denk ook eens aan het betrekken van je partnerorganisatie bij dit soort activiteiten. Succes!

Lees het gehele artikel HIER.

Bron: CBF
Foto: Thomas Duiker | Dyve Media

Op de fotoĀ  neemt Kim Nelissen als Moesmeisje een vlog op. Vorig jaar op de Partindag sprak zij samen met Natalie Hensen (Webgrrl) over het gebruik van social media. Bekijk hunĀ tips over het gebruik van Facebook en Instagram.