De laatste dagen ontvingen we bij Partin veel nieuwsbrieven van onze leden. Wij proberen die allemaal te lezen. Maar omdat veel ontvangers nieuwsbrieven die ze in hun mailbox krijgen nauwelijks lezen, wordt ook vaak gedacht dat het daarom niet handig is er een te versturen. Uit onderzoek van DirectResearch in opdracht van Stichting Donateursbelangen blijkt echter dat 45% van de ondervraagde donateurs aangeeft graag op de hoogte gehouden wil worden en dat bij voorkeur via een nieuwsbrief. 

Ouderen worden liever eens per jaar geïnformeerd door een goed doel waar ze aan doneren, jongeren willen maandelijks op de hoogte gehouden worden. Van die laatste groep vindt het ook prima als deze informatie komt via website en social media. Op de hoogte gehouden worden per post of per telefoon wordt weinig gewaardeerd. Het onderzoek werd onder 517 Nederlanders ouder dan 18 jaar uitgevoerd.

Al eerder zagen we dat hoe meer de (eindejaars-)nieuwsbrief gepersonaliseerd wordt, hoe beter de inhoud blijft hangen. Lees dat artikel hier terug. En bekijk de tips in de toolkit Verhalen schrijven!

Imago
Op de vraag ‘Bent u het afgelopen jaar positiever of negatiever gaan denken over goede doelen?’ gaf driekwart van de donateurs aan geen verschil te ervaren of daarover niks te kunnen zeggen. 14% denkt er positiever over. Een reden die genoemd werd, was dat de communicatie beter geworden is: ‘Zodat je ziet waar het aan besteed wordt.’  Maar 9%  is negatiever over goede doelen gaan denken.

Bron: Donateursbelangen