Street Child Nederland is een liefdadigheidsorganisatie opgericht in 2014 met een focus op drie strategische punten: kinderbescherming, de inkomens van gezinnen versterken en onderwijs. Door middel van onderwijs helpen we kwetsbare kinderen met het opbouwen van een duurzame toekomst. Onze zusterorganisatie Street Child UK begon in 2008 met het helpen van een klein aantal straatkinderen in Sierra Leone. Sindsdien heeft Street Child al meer dan 330.000 kinderen geholpen met terug naar school gaan, en hebben we duizenden families geholpen met het genereren van duurzame inkomsten zodat hun kinderen onderwijs kunnen blijven volgen. Tegenwoordig werkt Street Child in 16 landen in Afrika en Azië.

Informatie

  • Doelgroep: Alleenstaande ouders | Analfabeten | Boeren | Dak- en thuislozen | Gemeenschappen | Jongeren | Kinderen | Mensen met een beperking | Minderheden | Slachtoffers van Natuurrampen | Slachtoffers van Oorlog | Slachtoffers van geweld | Vluchtelingen | Vrouwen en meisjes
  • SDG: SDG01 - Einde aan armoede | SDG04 - Goed onderwijs | SDG05 - Vrouwen en mannen gelijk | SDG08 - Fatsoenlijke banen en economische groei | SDG16 - Vrede, veiligheid en rechtvaardigheid | SDG17 - Partnerschappen voor de doelen
  • Land: Afghanistan | Bangladesh | Burundi | Congo, Democratische Republiek | Kameroen | Kenia | Liberia | Moldavië | Mozambique | Nepal | Nigeria | Oekraïne | Rwanda | Sierra Leone | Somalië | Sri Lanka | Uganda | Zuid-Soedan
  • Werelddeel: Afrika | Azië

Projecten

  • Safer Schools

    Dit project focust zich op het verbeteren van de kwaliteit van onderwijs en het economisch versterken van vrouwen en meisjes in Zuid-Kivu, Democratische Republiek Congo.
    Safer Schools focust zich op het creëren van een leeromgeving waarin alle kinderen ongeacht geslacht, handicap of etnische groep toegang hebben tot kwalitatief onderwijs op een veilige locatie. Op het Noordelijke Hoogplateau in Zuid-Kivu passen we ons bewezen onderwijsmodel toe, zodat het onderwijssysteem een nieuw leven in wordt geblazen en de capaciteit van gemeenschappen om het onderwijs van hun kinderen te ondersteunen wordt verbeterd. Hierbij gebruiken wij een aanpak, bestaande uit lerarenopleidingen, schoolmanagement, het opzetten van een ouderraad, de school financieel verduurzamen en het aanpakken van culturele belemmeringen voor meisjes in het onderwijs.

    Doelgroep: Gemeenschappen | Jongeren | Kinderen | Mensen met een beperking | Vrouwen en meisjes

    SDG: SDG01 - Einde aan armoede | SDG04 - Goed onderwijs | SDG05 - Vrouwen en mannen gelijk | SDG10 - Minder ongelijkheid

  • Bridging the Gap

    Street Child zal barrières voor onderwijs aanpakken voor kwetsbare vluchtelingenkinderen in vluchtelingengemeenschappen in West-Oeganda door een brugprogramma voor basisscholen op te zetten in 8 scholen in West-Oeganda.

    Veel kinderen uit de DRC kunnen vanwege de taalbarrière hun cognitieve vaardigheden niet aantonen tijdens toelatingsexamens. Vluchtelingenkinderen worden vaak in klassen geplaatst op basis van een schriftelijk examen of interview. Dit is gezien als een manier om hun Engelse vaardigheden te meten in plaats van hun cognitieve vaardigheden, wat ertoe heeft geleid dat veel Congolese vluchtelingenkinderen gedwongen werden zich in veel lagere cijfers in te schrijven dan ze eerder hadden bestudeerd (British Council, 2018).

    Street Child zal daarom een ​​schakelprogramma voor basisscholen leveren om de toegang tot onderwijs en het behoud van kinderen te vergroten door de kloof in het reguliere onderwijs te overbruggen.

    Dit programma is gericht op 4800 kinderen van 8-14 jaar gedurende twee jaar en levert een gecomprimeerd curriculum van 6 maanden op. Dit zal ervoor zorgen dat zij de nodige taalvaardigheden en kennis ontwikkelen om opnieuw te integreren in het reguliere onderwijs.

    Om aan deze ALP tegemoet te komen, zullen we 8 tijdelijke overbruggingscentra op elke basisschool bouwen en inrichten, omdat we ons ervan bewust zijn dat basisscholen momenteel zwaar overschreven zijn en daarom niet de ruimte hebben om dit programma te huisvesten.

    Kinderen zullen aan het einde van het programma een examen moeten afleggen om te bepalen of ze in staat zijn terug te keren naar het reguliere onderwijs en op welk niveau.

    Elk niveau van het schakelprogramma wordt geleverd door één geregistreerde leraar, die wordt ondersteund door 1 onderwijsassistent die wordt aangeworven uit de vluchtelingenregelingen.

    Om de taalbarrière aan te pakken die momenteel op veel scholen in debestaat vluchtelingenregelingen , zullen we ons bij het werven van de assistenten richten op ervaren basisschoolleerkrachten die zowel de thuistaal van de vluchtelingkinderen als het Engels spreken. Dit zal de capaciteit van het bestaande Oegandese onderwijssysteem aanzienlijk vergroten en ervoor zorgen dat alle vluchtelingenkinderen aan lessen kunnen deelnemen.

    Het programma is ontworpen in samenwerking met lokale partner-NGO’s.

    Doelgroep: Jongeren | Kinderen | Vluchtelingen

    SDG: SDG01 - Einde aan armoede | SDG04 - Goed onderwijs | SDG10 - Minder ongelijkheid

  • Schools for Tomorrow

    Het doel van dit project is om tenminste 100.000 kwetsbare kinderen in Sierra Leone te voorzien van toegang tot duurzaam onderwijs. Wij zullen dit bereiken door 1.000 scholen te bouwen/renoveren, leraren op te leiden en inkomsten genererende initiatieven op te zetten om de kosten van de school zowel nu als in de toekomst te kunnen dekken.

    Naar schatting gaan 341.000 kinderen in Sierra Leone niet naar school (UNICEF, 2016). Een groot deel van de kinderen in afgelegen gebieden verlaat de basisschool zonder goed te kunnen lezen en schrijven.

    Dit project richt zich op de meest afgelegen en arme gebieden in de Noordelijke provincies van Sierra Leone in de districten Falabia, Kambia, Karene, Koinadugu en Tonkolili.

    Bouwen en renoveren van klaslokalen: We helpen de afgelegen gemeenschappen om nieuwe klaslokalen te bouwen of bestaande gebouwen te renoveren. Ook leveren wij het nodige onderwijs- en lesmateriaal terwijl de lokale gemeenschappen andere materialen en arbeid leveren.

    Leraren opleiden en begeleiden: Afgelegen gemeenschapsscholen worstelen enorm om goede leraren aan te trekken om in hun afgelegen gebieden te werken. Degenen die de taak op zich nemen zijn vaak ongetraind en bijna allemaal worden ze niet ondersteund door het Ministerie van Onderwijs. De overheid geeft alleen financiële steun aan goedgekeurde gekwalificeerde leraren.

    Dit project ondersteunt ongetrainde leraren door hun te trainen op het lokale Teacher Training College. Ze zullen gedurende drie jaar een lerarenopleiding volgen tijdens schoolvakanties. Ook zullen zij studeren voor het Nationale Onderwijs Certificaat dat hen kwalificeert voor financiële steun van de overheid, terwijl ze blijven lesgeven in de klas.

    De leraren op onze scholen krijgen ook extra ondersteuning van Street Child’s onderwijsspecialisten. Deze ervaren leraren zullen de begeleiding bieden die nodig is om het niveau van lesgeven snel te verbeteren.

    Opzetten van Inkomsten Genererende Initiatieven (IGI): Het basisonderwijs zou gratis moeten zijn in Sierra Leone, maar veel basisscholen hebben moeite om al hun kosten te dekken zonder deze in rekening te brengen bij de ouders/verzorgers. Voortbouwend op ons succesvolle model zal Street Child samenwerken met scholen om lokale inkomsten genererende initiatieven te ontwikkelen, zoals leensystemen van zaden.
    Een Street Child landbouwkundig expert zal met de school een Seedbank Management Committee (SMC) op zetten en families training bieden op het gebied van moderne landbouwtechnieken, financieel management, samenwerking en markttoegang.
    Na de oogst zullen Seedbank Management Committee-leden de rente verzamelen. Ze zullen de zadenbank aanvullen met de initiële leningen, het overschot verkopen en deze financiële opbrengst aan de plaatselijke school schenken. De maatschappelijk werker helpt de school vervolgens om goede en effectieve beslissingen te nemen over de besteding van het geld.

    Doelgroep: Boeren | Gemeenschappen | Jongeren | Kinderen

    SDG: SDG01 - Einde aan armoede | SDG04 - Goed onderwijs

  • Breaking the Bonds

    Dit project focust zich op onderwijs, werkgelegenheid en empowerment voor Musahar meisjes van 10-19 jaar in de zuidelijke regio Terai in Nepal.

    Slechts 4% van de Musahar meisjes zit op de leeftijd van 6 jaar op school en 100% is gestopt met school tegen de tijd dat ze 10 jaar oud zijn. Het project richt zich op 3 kernpijlers; versneld leerprogramma, ondersteuningsprogramma voor levensonderhoud en levensvaardigheden workshops.

    1. Versneld Leerprogramma: Ons negen maanden durende versnelde leerprogramma biedt een op maat gemaakt versneld curriculum, toegankelijk voor Musahar meisjes en is bedoeld om ze te voorzien van het benodigde niveau van geletterdheid en rekenvaardigheid voor verdere onderwijs- en arbeidskansen.

    2. Ondersteuningsprogramma voor levensonderhoud: Na het succesvol afronden van het versneld leerprogramma zullen meisjes verder gaan met training voor zakelijke vaardigheden: Meisjes kunnen lessen volgen waarin zij de vaardigheden en kennis opdoen die nodig zijn om een klein bedrijf op te zetten en te runnen. Daarna zullen zij een subsidie ontvangen om hun bedrijfje te beginnen.

    3. Levensvaardigheden Workshops: Drie keer per week zullen er workshops over levensvaardigheden gegeven worden. Dit om de meisjes een veilige ruimte te bieden om hun ervaringen te delen met ondersteuning van een maatschappelijk werker, maar ook als een manier om de meisjes te betrekken bij een aantal belangrijke en relevante kwesties.

    Doelgroep: Analfabeten | Gemeenschappen | Jongeren | Kinderen | Minderheden | Vrouwen en meisjes

    SDG: SDG01 - Einde aan armoede | SDG04 - Goed onderwijs | SDG05 - Vrouwen en mannen gelijk | SDG08 - Fatsoenlijke banen en economische groei | SDG10 - Minder ongelijkheid