Belangenbehartiging en lobby2024-09-27T14:06:51+02:00

Belangenbehartiging en lobby

Vrijwilligers zijn de drijvende kracht achter kleine goede doelen. Zij willen met hun inzet bijdragen aan de samenleving. Wet- en regelgeving zijn vaak faciliterend, soms belemmerend. En dat hoeft niet. Partin zet zich in zodat haar leden meer energie en tijd kunnen stoppen in dat waar ze blij van worden: een rechtvaardige wereld zonder armoede.

Belangenbehartiging en lobby

Als branchevereniging houdt Partin een belangrijke vinger aan de pols bij belangrijke onderwerpen. Dat zijn relevante wet- en regelgeving en tendensen in de charitatieve wereld en internationale samenwerking. We hebben contact met andere (branche)organisaties en we nemen deel aan diverse overlegorganen. Als dat nodig is, zoeken we naar relevante partners in het bedrijfsleven en daarbuiten. Ook koesteren we onze contacten met overheidsinstellingen.

Dossiers en thema’s die Partin bijhoudt en waarbij we jullie belangen behartigen zijn:

  • ANBI wetgeving
  • UBO-register (Ultimate Beneficiary Owner)
  • WTMO (Wet Transparantie Maatschappelijke Organisaties)
  • WBTR (Wet Bestuur en Toezicht Rechtspersonen)
  • WWFT (Wet ter Voorkoming van Witwassen en Financiering van Terrorisme)
    • FATF (Financial Action Task Force)
    • EU-AML (Europese Unie – Anti-Money Laundering)
  • AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming)
  • CBF Erkenning (keurmerk voor goede doelen)

Nieuws over Belangenbehartiging en lobby

  • Partin 24 090

Zes nieuwe leden in november

3 december 2024|

Begin november was onze Partindag en in de dagen erna besloten zes organisaties lid te worden van Partin. Over een maand sluiten we het jaar af met een kleine groei ten opzichte van december [...]

  • Partin 24 080

Waarom en in welke mate hebben stichtingen last van problemen met banken

29 oktober 2024|

Samen met Vereniging NOV, Goede Doelen Nederland, FIN, WO=MEN, Human Security Collective CIO en CBF hebben we in de zomer van 2024 onderzoek gedaan naar hoe toegankelijk het betalingsverkeer voor stichtingen is. En welke [...]

  • Partin 24 076

Ministerie noemt KidsCare Kenia een voorbeeld van goede inzet

8 oktober 2024|

Op de laatste werkdag van minister Liesje Schreinemacher als minister voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking schreef ze een brief aan de Tweede Kamer. De brief is een overzicht hoe Nederland zich op verschillende beleidsthema’s inspant [...]

  • Partin 24 057

Partindag weer boordevol sessies die er voor jou toe doen

3 oktober 2024|

Partin is Partin niet zonder de Partindag. De vakdag voor en door kleine goede doelen. Veel van jullie verheugen zich er al op. Wij wel tenminste. En met bijzondere sprekers en workshops wordt het [...]

Toolkits over Belangenbehartiging en lobby

FAQ over Belangenbehartiging en lobby

Wat zijn de belangrijkste activiteiten van Partin?2024-08-06T15:39:45+02:00

Partin organiseert landendagen, themabijeenkomsten, webinars en de jaarlijkse Partindag. Daarnaast houdt Partin zich bezig met belangenbehartiging, lobbywerk, en het bieden van advies en ondersteuning aan kleine goede doelen.

Hoe voldoen wij het gemakkelijkst aan de AVG?2022-04-24T12:18:36+02:00

Ga hiervoor naar https://www.kleinegoededoelen.nl/avg-voor-kleine-stichtingen/

Naast deze webtekst is ook een AVG-protocol beschikbaar. Leden en vrienden kunnen dit downloaden in Mijn Partin. Anderen kunnen het tegen een geringe bijdrage bestellen.

Kan Partin helpen bij het aanvragen van de ANBI-status?2022-04-24T11:35:30+02:00

Alle informatie om de ANBI-status aan te vragen is te vinden in de toolkits: https://www.kleinegoededoelen.nl/kgd-toolkit-anbi/.

Mocht je twijfel hebben over de statuten, stuur dan de conceptversie naar secretariaat@partin.nl. Dan doen wij een snelle controle of de statutaire doelstelling een prbleem op kan leveren.

Hoe voldoen wij het gemakkelijkst aan de WBTR?2022-04-24T11:49:35+02:00

Sinds 1 juli 2021 geldt de WBTR voor verenigingen en stichtingen. De WBTR (Wet bestuur en toezicht rechtspersonen) vraagt mogelijk om aanpassingen van de statuten, maar dat wil niet zeggen dat iedereen meteen naar de notaris moet. Vaak is een huishoudelijk reglement voldoende.

Twee tips
Ook zonder aanpassing van de statuten, moeten stichtingen aan deze wet voldoen. Volgens de toelichting op de wet zou het aanpassen van de statuten binnen vijf jaar verplicht moeten zijn. Dat is natuurlijk een kostbaar bezoek aan de notaris. Geen wonder dat veel juristen daarvoor pleitten. Maar gelukkig hoeft dat dus nog niet op stel en sprong. Is aanpassing van jullie statuten om een andere reden nodig, dan moeten de wijzingen volgens de WBTR verplicht meegenomen worden. Tot die tijd 2 dingen die het bestuur kan en/of moet doen. Zet het dus op je bestuursvergaderingsagenda.

  1. Pak je statuten en plak er een geeltje op met de tekst “ontstentenis en beletregeling toevoegen”. Mocht je dan ooit naar de notaris gaan om je statuten te wijzigen, dan kom je het geeltje weer tegen en kun je het aanpassen.
  2. Maak een ‘Huishoudelijk reglement’ en plaats dat op je website. Naast andere huishoudelijke afspraken (die per organisatie kunnen verschillen) neem de volgende twee WBTR-gerelateerde artikelen op:
    – Ontstentenis en belet-gerelateerd artikel
    Volgens de statuten (artikel X) hebben bestuursleden allemaal een gelijke stem. Als de stemmen staken geeft de stem van de voorzitter de doorslag. Indien door omstandigheden slechts twee bestuursleden aanwezig zijn in de vergadering gaat dit artikel niet op; beide bestuursleden moet het dan eens worden. Indien door omstandigheden slechts 1 bestuurslid aanwezig is, dan kunnen er geen besluiten worden genomen.
    Indien door omstandigheden een persoon van buiten het bestuur taken van het bestuur overneemt, dan dient deze persoon te worden beschouwd als bestuurslid.
    – Financieel goed bestuur
    De penningmeester is bevoegd tot het doen van betalingen namens de stichting. Bij bedragen boven een bepaalde hoogte zal de penningmeester de betaling uitvoeren in bijzijn (on- of offline) van een tweede bestuurslid. Het bestuur spreekt jaarlijks tijdens de eerste vergadering van het jaar de hoogte van deze grens af.
    Het bestuur zal de penningmeester op onregelmatige basis vragen informatie over de financiën te delen.
    [Tekstueel veranderen is mogelijk als de strekking gelijk blijft.]

Ook is het verstandig om jaarlijks de inhoud van de statuten eens goed door te nemen om te kijken of die niet om een andere reden dan de WBTR aanpassing verdienen.

Waar kan ik goedkoop mijn handtekening laten legaliseren?2022-04-24T11:32:13+02:00

Een handtekening legaliseren kan bij een notaris, advocaat of accountant, maar dat is relatief duur. Ons advies: ga naar de gemeente, die verklaring telt ook en is veruit het goedkoopst. Zie bijvoorbeeld https://www.alkmaar.nl/direct-regelen/reisdocumenten-uittreksels-en-verklaringen/legalisatie-handtekening/

Ga naar de bovenkant