Belangenbehartiging en lobby
Vrijwilligers zijn de drijvende kracht achter kleine goede doelen. Zij willen met hun inzet bijdragen aan de samenleving. Wet- en regelgeving zijn vaak faciliterend, soms belemmerend. En dat hoeft niet. Partin zet zich in zodat haar leden meer energie en tijd kunnen stoppen in dat waar ze blij van worden: een rechtvaardige wereld zonder armoede.
Belangenbehartiging en lobby
Als branchevereniging houdt Partin een belangrijke vinger aan de pols bij belangrijke onderwerpen. Dat zijn relevante wet- en regelgeving en tendensen in de charitatieve wereld en internationale samenwerking. We hebben contact met andere (branche)organisaties en we nemen deel aan diverse overlegorganen. Als dat nodig is, zoeken we naar relevante partners in het bedrijfsleven en daarbuiten. Ook koesteren we onze contacten met overheidsinstellingen.
Dossiers en thema’s die Partin bijhoudt en waarbij we jullie belangen behartigen zijn:
- ANBI wetgeving
- UBO-register (Ultimate Beneficiary Owner)
- WTMO (Wet Transparantie Maatschappelijke Organisaties)
- WBTR (Wet Bestuur en Toezicht Rechtspersonen)
- WWFT (Wet ter Voorkoming van Witwassen en Financiering van Terrorisme)
- FATF (Financial Action Task Force)
- EU-AML (Europese Unie – Anti-Money Laundering)
- AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming)
- CBF Erkenning (keurmerk voor goede doelen)
Nieuws over Belangenbehartiging en lobby
Erik Boerrigter voor de negende keer op rij in de DDB100, Elise Kant op nummer 1
Het is weer gelukt. Onze Erik staat op plek 72 in de lijst van De Dikke Blauwe. Deze ranglijst van honderd ‘invloedrijkste spelers in de Nederlandse filantropie’ werd in 2015 gelanceerd. Alleen dat jaar was [...]
Zes nieuwe leden in november
Begin november was onze Partindag en in de dagen erna besloten zes organisaties lid te worden van Partin. Over een maand sluiten we het jaar af met een kleine groei ten opzichte van december [...]
Amendement aangenomen: giftenaftrek in inkomstenbelasting blijft, plafond verhoogd
Op 14 november heeft de Tweede Kamer besloten dat de giftenaftrek behouden blijft en zelfs wordt verruimd. Verrassend én goed nieuws. Vooral door de eerdere berichten dat het kabinet deze aftrek grotendeels wilde afschaffen. Het [...]
Waarom en in welke mate hebben stichtingen last van problemen met banken
Samen met Vereniging NOV, Goede Doelen Nederland, FIN, WO=MEN, Human Security Collective CIO en CBF hebben we in de zomer van 2024 onderzoek gedaan naar hoe toegankelijk het betalingsverkeer voor stichtingen is. En welke [...]
Ministerie noemt KidsCare Kenia een voorbeeld van goede inzet
Op de laatste werkdag van minister Liesje Schreinemacher als minister voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking schreef ze een brief aan de Tweede Kamer. De brief is een overzicht hoe Nederland zich op verschillende beleidsthema’s inspant [...]
Partindag weer boordevol sessies die er voor jou toe doen
Partin is Partin niet zonder de Partindag. De vakdag voor en door kleine goede doelen. Veel van jullie verheugen zich er al op. Wij wel tenminste. En met bijzondere sprekers en workshops wordt het [...]
Toolkits over Belangenbehartiging en lobby
FAQ over Belangenbehartiging en lobby
Partin organiseert landendagen, themabijeenkomsten, webinars en de jaarlijkse Partindag. Daarnaast houdt Partin zich bezig met belangenbehartiging, lobbywerk, en het bieden van advies en ondersteuning aan kleine goede doelen.
Ga hiervoor naar https://www.kleinegoededoelen.nl/avg-voor-kleine-stichtingen/
Naast deze webtekst is ook een AVG-protocol beschikbaar. Leden en vrienden kunnen dit downloaden in Mijn Partin. Anderen kunnen het tegen een geringe bijdrage bestellen.
Alle informatie om de ANBI-status aan te vragen is te vinden in de toolkits: https://www.kleinegoededoelen.nl/kgd-toolkit-anbi/.
Mocht je twijfel hebben over de statuten, stuur dan de conceptversie naar secretariaat@partin.nl. Dan doen wij een snelle controle of de statutaire doelstelling een prbleem op kan leveren.
Sinds 1 juli 2021 geldt de WBTR voor verenigingen en stichtingen. De WBTR (Wet bestuur en toezicht rechtspersonen) vraagt mogelijk om aanpassingen van de statuten, maar dat wil niet zeggen dat iedereen meteen naar de notaris moet. Vaak is een huishoudelijk reglement voldoende.
Twee tips
Ook zonder aanpassing van de statuten, moeten stichtingen aan deze wet voldoen. Volgens de toelichting op de wet zou het aanpassen van de statuten binnen vijf jaar verplicht moeten zijn. Dat is natuurlijk een kostbaar bezoek aan de notaris. Geen wonder dat veel juristen daarvoor pleitten. Maar gelukkig hoeft dat dus nog niet op stel en sprong. Is aanpassing van jullie statuten om een andere reden nodig, dan moeten de wijzingen volgens de WBTR verplicht meegenomen worden. Tot die tijd 2 dingen die het bestuur kan en/of moet doen. Zet het dus op je bestuursvergaderingsagenda.
- Pak je statuten en plak er een geeltje op met de tekst “ontstentenis en beletregeling toevoegen”. Mocht je dan ooit naar de notaris gaan om je statuten te wijzigen, dan kom je het geeltje weer tegen en kun je het aanpassen.
- Maak een ‘Huishoudelijk reglement’ en plaats dat op je website. Naast andere huishoudelijke afspraken (die per organisatie kunnen verschillen) neem de volgende twee WBTR-gerelateerde artikelen op:
– Ontstentenis en belet-gerelateerd artikel
Volgens de statuten (artikel X) hebben bestuursleden allemaal een gelijke stem. Als de stemmen staken geeft de stem van de voorzitter de doorslag. Indien door omstandigheden slechts twee bestuursleden aanwezig zijn in de vergadering gaat dit artikel niet op; beide bestuursleden moet het dan eens worden. Indien door omstandigheden slechts 1 bestuurslid aanwezig is, dan kunnen er geen besluiten worden genomen.
Indien door omstandigheden een persoon van buiten het bestuur taken van het bestuur overneemt, dan dient deze persoon te worden beschouwd als bestuurslid.
– Financieel goed bestuur
De penningmeester is bevoegd tot het doen van betalingen namens de stichting. Bij bedragen boven een bepaalde hoogte zal de penningmeester de betaling uitvoeren in bijzijn (on- of offline) van een tweede bestuurslid. Het bestuur spreekt jaarlijks tijdens de eerste vergadering van het jaar de hoogte van deze grens af.
Het bestuur zal de penningmeester op onregelmatige basis vragen informatie over de financiën te delen.
[Tekstueel veranderen is mogelijk als de strekking gelijk blijft.]
Ook is het verstandig om jaarlijks de inhoud van de statuten eens goed door te nemen om te kijken of die niet om een andere reden dan de WBTR aanpassing verdienen.
Een handtekening legaliseren kan bij een notaris, advocaat of accountant, maar dat is relatief duur. Ons advies: ga naar de gemeente, die verklaring telt ook en is veruit het goedkoopst. Zie bijvoorbeeld https://www.