De lasten

  • Vink aan welke lastensoorten voor uw organisatie van toepassing zijn in het lopend boekjaar of het jaar voorafgaand aan het boekjaar.
    Lang niet alle lastensoorten zullen voor iedere stichting van toepassing zijn. Lees de toelichting per lastensoort eerst, voordat u uw keuze maakt.

Projectuitgaven – als u ‘benoemde projecten’ hebt kiest u deze optie.
Overige bestedingen aan doelstelling – alle andere bestedingen die niet vallen onder een specifiek benoemd project.
NB. Transportkosten van goederen die u opstuurt naar uw project horen bij de Overige bestedingen aan doelstelling.

Kosten folders en banieren – Hieronder vallen drukwerk en ontwerpkosten (folders, posters, banieren).
Hostingskosten – hieronder vallen de jaarlijkse hostingkosten, en de  ondersteuningskosten van de webmaster.
Kosten mailingacties – hieronder vallen kosten acceptgiro’s en/of papier, enveloppen, portokosten, kosten van het crowdfundingsnetwerk etc.
Overige kosten eigen fondsenwerving – Hieronder vallen alle kosten die u gemaakt hebt om fondsen te werven die niet in de eerder genoemde rubrieken thuishoren. Denk hierbij aan een standje op een braderie e.d.)

Kosten administratie – hieronder vallen de kosten van een boekhouder of een accountant (als u die hebt), de kosten die u hebt gemaakt om in dit portaal te werken, het boekhoudpakket waar u mee werkt (indien van toepassing) e.d.
Reiskosten bestuur – hieronder vallen de kosten die het bestuur maakt voor het bezoeken van vergaderingen en het bezoek aan andere partijen, zoals sponsoren, vermogensfondsen e.d.
NB Voor stichtingen in ontwikkelingssamenwerking: de buitenlandse projectreizen komen over het algemeen ten laste van het gespecificeerde project. Deze kosten worden als kostenpost meegbudgetteerd, tenzij het bestuur van de stichting anders beslist. Veel projectreizen van bestuurders van kleine stichtingen gaan immers op eigen kosten. Overigens is het verstandiger om de reiskosten wel mee te budgetteren in de totaalkosten van het project. De reizende bestuurder kan later beslissen om de ontvangen reiskostenvergoeding weer terug te geven aan de stichting in de vorm van een donatie.
Contributies – hieronder vallen de contributies die uw stichting betaalt aan belangenorganisaties als Partin, of de kosten van abonnementen die nodig zijn om de bestuursleden te versterken bij de uitoefening van hun functie.
Overige kosten van beheer en administratie – alle andere kosten die niet vallen in een van de bovenstaande rubrieken, zoals de kosten van een CBF Erkenning. Bankkosten kunt u hier ook opnemen, alleen de rentelasten vallen onder de volgende rubriek:
Rentelasten – kosten die u betaalt aan rente.
Kosten beleggingen – de kosten die u maakt voor uw beleggingen.

 

  • Als u ‘Projectuitgaven hebt gekozen, verschijnen alle projecten die u eerder hebt gedefineerd op het invulformulier.
    Geef de bedragen op per project die u het uitgegeven in het jaar voorafgaand aan het boekjaar.
    Geef de bedragen op per project op die u hebt uitgegeven in het lopend boekjaar.
    Alle andere uitgaven die u gedaan hebt aan niet benoemde projecten geeft u op in “Overige bestedingen aan  doelstelling.

  • Toelichting projectsuppletie Wilde Ganzen
    Voor stichtingen met projecten in ontwikkelingslanden kan gelden dat Wilde Ganzen ‘suppleert’, met andere woorden, u hebt een subsidie aanvraag ingediend en die is goedgekeurd. De aanvulling van Wilde Ganzen bedraagt meestal 50% van het bedrag dat u zelf hebt ingezameld. U krijgt echter dan bedrag niet op uw rekening, sterker nog, u moet het bedrag dat u zelf hebt ingezameld overmaken naar Wilde Ganzen. Wilde Ganzen maakt het totaal (uw ingezamelde geld en de aanvulling) over naar het projectland wanneer het project van start gaat (eventueel in termijnen).
    Het ingezamelde geld dat u overmaakt naar Wilde Ganzen voor project x komt onder lasten project x.

Overige lasten

  • Vul de lasten in voor het boekjaar en het jaar voorafgaand aan het boekjaar.

Saldo van baten en lasten
Het overzicht op PDF geeft straks een ‘Saldo van baten en lasten’. Dat is het verschil tussen uw baten en uw lasten. Dat saldo is positief als u meer baten dan lasten hebt gehad, maar het kan ook zo zijn dat de uitgaven groter zijn geweest dan de baten.
Een positief resultaat wordt toegevoegd aan de reserve, een negatief resultaat wordt in mindering gebracht van de reserve. Dit gebeurt automatisch.
NB Het saldo van de baten en lasten moet gelijk zijn aan het totaal van de passiva in het lopend boekjaar min de passiva van het voorafgaand boekjaar.