Het tweede coronajaar zit er bijna op. En volgens de huidige verwachtingen zal het virus ook in 2022 rondwaren. Het weerhoudt onze leden in elk geval niet (meer) om op projectbezoek te gaan, samen met hun partners projecten voor te bereiden en uit te voeren en zich onverminderd inzetten om fondsen te werven. Administratie en regelgeving hoort daar onvermijdelijk bij. Hieronder een lijst van zaken die elk jaar spelen, veranderden of wetten die in 2022 ingaan, zoals UBO, WBTR en ANBI-verplichtingen. Kortom: waar moeten we aan denken volgend jaar?

UBO
Vóór 27 maart 2022 moeten alle stichtingen hun ‘UBO’s’ registreren. Het UBO-register komt voort uit Europese regelgeving en wil bijdragen aan het voorkomen van fraude, terrorismefinanciering of het witwassen. Het UBO-register maakt de UBO’s inzichtelijk. UBO’s (Ultimate Beneficial Owners) zijn de mensen die de uiteindelijke eigenaar zijn van of zeggenschap hebben over een organisatie. In Nederland wordt het UBO-Register beheerd door het Handelsregister van KvK.

In veel gevallen geldt dat stichtingen met een ANBI-status alleen alle hoger leidinggevenden moeten inschrijven. Dit zijn alle mensen die als statutair bestuurder van jullie organisatie in het Handelsregister ingeschreven staan. Je schrijft ze dan niet in op basis van een belang, maar omdat ze de functie van bestuurder hebben.

We hebben voor jullie al een aantal zaken en tips op een rijtje gezet om de inschrijving te vereenvoudigen: Registeren van UBO’s 

WBTR
Sinds 1 juli 2021 geldt de WBTR voor verenigingen en stichtingen. De WBTR (Wet bestuur en toezicht rechtspersonen) vraagt mogelijk om aanpassingen, maar vaak kan het al door een goed huishoudelijk reglement. Overwegen jullie toch al om de statuten te wijzigen, neem de aanpassingen dan mee. Plak in elk geval wat gele stickervelletjes in jullie huidige statuten met aantekeningen, zodat die meegenomen worden bij de eerstvolgende statutenwijziging. Al eerder gaven we een toelichting hierop: Twee tips voor WBTR.

Trouwens ook zonder aanpassing van de statuten, moeten stichtingen aan deze wet voldoen. Verwacht wordt dat wijziging in statuten binnen 5 jaar verplicht wordt gesteld.

Publicatieplicht ANBI
Een algemeen nut beogende instelling (ANBI) moet gegevens publiceren op een eigen website, of op een gemeenschappelijke website van bijvoorbeeld een brancheorganisatie.

  • Jaarrekening
    Een half jaar na boekjaar moeten de jaarcijfers op de door jullie opgegeven site gepubliceerd worden. Voor de jaarrekening over 2021 is dat dus vóór 1 juli 2022.
    Sinds 1 januari 2021 zijn grote ANBI’s verplicht om hiervoor standaardformulieren te gebruiken. Het gaat o.a. om ANBI’s die actief geld of goederen werven onder derden (fondsenwervende instelling), en waarvan de baten in het betreffende boekjaar meer dan € 50.000 bedragen. Uitzondering zijn die stichtingen die het CBF-keurmerk Erkend Goed Doel hebben. Dan is het Erkenningspaspoort voldoende.
    Ook voor stichtingen met minder baten, wordt het formulier aanbevolen. Via de Partin Portal kunnen jullie eenvoudig de jaarrekening volgens deze richtlijnen zelf maken. En die jaarrekening voldoet dan direct aan de eisen van o.a. de Belastingdienst en het CBF-keurmerk. Deze accountantsnorm RJ650 werd in 2016 vastgesteld voor kleine fondsenwervende stichtingen met een jaarinkomsten minder dan €100.000.
    De toolkit Jaarrekening maken helpt jullie al op weg.
  • Jaarverslag
    Ook het narratieve jaarverslag over 2021 moet vóór 1 juli 2022 gepubliceerd worden. We hebben ook daarvoor een handige toolkit: Jaarverslag schrijven.
    Het publiceren van de jaaroverzichten kan op de door jullie opgegeven site bij de Belastingdienst. Meestal is dat jullie eigen organisatiepagina, maar niet iedereen hebben een eigen website. Daarom bieden we de gelegenheid de voor de ANBI verplichte documenten op onze site te plaatsen: ANBI Partinleden.
  • Beleid(splan)
    Niet voor iedereen, maar bij een aantal van jullie is het weer tijd voor het actualiseren of schrijven van het beleidsplan. De Belastingdienst wil namelijk ook een actueel beleidsplan van elke ANBI-stichting terugvinden op een site. Bovendien wordt steeds meer gehecht aan een paragraaf over integriteit of een gedragscode en vrijwilligers- en beloningsbeleid. Dat laatste is vooral belangrijk voor vrijwilligers die een vergoeding kunnen krijgen maar ervan afzien. Zij mogen deze vrijwilligersvergoeding in de aangifte inkomstenbelasting aftrekken als een gewone gift aan een ANBI. Hiervoor is een vrijwilligersverklaring nodig die samen met de ANBI ingevuld moet worden.
    En natuurlijk kan daarbij de AVG niet ontbreken. Het hebben van een privacyprotocol in het kader van de Algemene Verordening Gegevensbescherming is sinds 2018 verplicht.

In onze uitgebreide toolkit hebben we voor al deze onderwerpen passende tips en handleidingen: KGD-toolkits. Voor Partinleden gratis.

Crowdfunding
Hoewel we zien dat jullie creatief blijven in het vinden van sponsoracties en andere innovatieve acties, is fondsenwerving via sociale media niet meer weg te denken. Al helemaal niet meer in deze tijden van meer online werken. Het opzetten van een goede online crowdfundingscampagne kost tijd en voorbereiding. Partin zal in 2022 meerdere webinars en kennissessies over organiseren. Ook is onze samenwerking met het crowdfundingsplatform Pifworld inniger geworden.

Over fondsenwervende acties gesproken: in 2023 verdwijnt de acceptgirokaart. Gebruiken jullie nog deze gele overboekkaarten, benut 2022 dan om alternatieve betaalmethodes te vinden.

En zet alvast de volgende editie van #GivingTuesday op 29 november 2022 in je agenda. De internationale geefdag waar elk jaar meer PI’s profijt uithalen.

WTMO
Dan tot slot nog een oproep. Helaas zijn er nog steeds stichtingen die geen bankrekening kunnen openen of geweigerd worden door een betaaldienst omdat ze projecten ondersteunen in een zogenaamd hoogrisicoland. Wij hebben dit probleem al vroeg gesignaleerd en nu lijken meer maatschappelijke (branche)organisaties er aandacht aan te geven. En die aandacht is nodig. Samen met 10 andere organisaties stuurden we een brief aan de minister van Financiën met daarin de vraag om een spoedoverleg over vrijwilligersorganisaties die geen bankrekening krijgen.

Door elkaar tips te geven en deze zaken aan ons melden kunnen we het probleem verder onder de aandacht brengen en jullie belangen behartigen.

Wij volgen het nieuws rondom filantropie, ANBI en fondsenwerven op de voet en delen de weetjes en wet- en regelgeving met jullie. Via onze nieuwsbrief blijven jullie op de hoogte van alle we(e)tjes. Ontvang je de nieuwsbrief (nog) niet, meld je hieronder aan. 

Een goed en gezond 2022!